34

‘Breda staat aan de vooravond van een grote transitie’ Met het voltooien van het Stationskwartier afgelopen zomer sloot de gemeente Breda een lange ontwikkelen bouwperiode af. Wethouder Eddie Förster ziet het bereiken van die mijlpaal niet als een finish, maar als het startpunt van iets nieuws. “Het is alsof je halverwege een hardloopwedstrijd bent. Je ligt op schema, maar je weet dat er nog een pittig stuk komt.” Gerechtsgebouw (TPJ Verhoeven Photography) H et nieuwe multifunctionele station en het gerechtsgebouw zijn al een tijdje gereed. Dit voorjaar kwam ook 5 TRACKS gereed, een concept met een hotel, kantoren, appartementen, een park en voorzieningen. Het zijn de meest opvallende elementen in de metamorfose die het Bredase stationsgebied onderging. Wethouder Eddie Förster is er trots op, al geeft hij direct de credits aan zijn voorgangers. “Ik neem slechts de complimenten in ontvangst.” Grote transitie Förster: “We hebben heel veel bereikt en nu staan we aan de start van ’t Zoet.” Het terrein van voormalige suikerfabriek ligt in het verlengde van het Stationskwartier aan de andere kant van de rivier de Mark. “We staan aan de vooravond van een grote transitie, vooral met de ontwikkeling van ’t Zoet. Het wordt daar grootser en uitdagender. Het Stationskwartier was de eerste stap in de verstedelijking waarbij Breda van een groot dorp veranderde in een stad. Het schiep de contouren van de verdichting en laat zien welke stappen de stad zette.” Mooie architectuur Jeroen Hoefsloot is programmamanager van CrossMark Breda, waaronder alle gebiedsontwikkelingen in het spoorgebied vallen. Hij zegt: “Toen de architect het station voltooide zei hij ‘nu moet de rest van de gebouwen ook zo hoog worden’. Dat zagen wij toen niet zo zitten. Nu zie je dat het naastgelegen 5TRACKS iets hoger is geworden en het Gerechtsgebouw is weer iets hoger.” Het vormt als het ware de aanloop naar ’t Zoet, zegt hij. “Daar gaan we nog meer de hoogte in.” Vogelvlucht station (TPJ Verhoeven Photography) 34 - Stationslocaties 2024/2025

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication