54

Uitvoering Poort van Hoorn gaat van start Na jarenlange gedegen voorbereiding is het in Hoorn tijd voor de uitvoering van de eerste projecten binnen het stedenbouwkundig plan Poort van Hoorn. Daarmee krijgt de historische stad er in een breed gebied rondom het station een groot stadsdeel bij. Hier wordt straks volop gewoond, gewerkt en gerecreëerd. Ook wordt het stationsgebied als knooppunt voor trein, bus, fietser, voetganger en auto verbeterd. Hoorn krijgt, zoals de gemeente het zelf benoemt, een meer grootstedelijke uitstraling. “W e gaan een mooi, nieuw, goed functionerend stuk stad realiseren dat goed aansluit op ons prachtige historische centrum”, zegt wethouder Axel Boomgaars. “In onze stad willen we voor 2030 6.000 extra woningen realiseren. Een aanzienlijk deel hiervan gaat landen in de Poort van Hoorn. We willen het vooral voor jongeren en jonge gezinnen mogelijk maken om in Hoorn te komen, of te blijven wonen en te genieten van al het moois dat onze stad te bieden heeft. De toekomstige woningen en voorzieningen in de Poort van Hoorn liggen dicht bij het OV-knooppunt, de prachtige historische binnenstad en het grootste stadsstrand van Nederland. Wie wil hier nu niet wonen?” Woonwijk Pelmolenpad Poort van Hoorn bestaat uit verschillende projecten. “In samenwerking met gebiedsontwikkelaar BPD en woningcorporatie Intermaris beginnen we eind 2024 met de bouw van de eerste huurwoningen van de nieuwe woonwijk Pelmolenpad”, vertelt Aart Jonker, programmamanager Poort van Hoorn. “Dit wordt een autoluwe woonwijk met in totaal ruim 600 woningen.” Naast de woningbouw wordt in Pelmolenpad volgens Jonker bewust veel aandacht besteed aan groen en ruimte voor ontmoeting. De fietser en wandelaar krijgen veel ruimte. “Het wordt een woonwijk die echt past bij Hoorn.” Dieuwertje de Vries, projectmanager Pelmolen pad en Stationsgebied, legt uit dat bij het ontwerp en de inrichting van Pelmolenpad goed rekening wordt gehouden met het Hoornse DNA. “De historische binnenstad komt op verschillende manieren terug in het ontwerp. Zo komen er gebakken rode klinkers die in verschillende metselverbanden worden gelegd, zodat deze patronen passen bij onze bestaande stad.” De nieuwe woonwijk Pelmolenpad heeft het Hoornse DNA in zich. Dit gebouw verwijst naar de Mariakapel – ontwerp Zecc. ‘In het ontwerp wordt rekening gehouden met het DNA van Hoorn’ In opdracht van BPD ontwerpen de architectenbureaus Groosman, Moke en Zecc de gebouwen voor de nieuwe woonwijk. De architecten hebben het ontwerp voor de woningbouw, die varieert in bouwhoogtes, op dezelfde manier aangepakt. De Vries: “In Pelmolenpad zien we daardoor straks de trapgevel terug, als een letterlijke vertaling van onze binnenstad. Een gebouw staat bijvoorbeeld licht hellend naar voren, zoals onze historische panden. Een ander gebouw refereert met zijn ontwerp naar de Mariakapel.” Jonker vult aan: “Het woningaanbod in Pelmolenpad wordt bovendien heel gedifferentieerd waardoor deze wijk aantrekkelijk wordt voor verschillende doelgroepen. Dat zorgt voor een echte stadse sfeer.” Aantrekkelijk Stationsgebied De gemeente Hoorn begint eind 2024 ook met de selectie van een gebiedspartner voor de ontwikkeling van het Stationsgebied. “Dan publiceren we een uitvraag op TenderNed”, aldus Jonker. Zodra een geschikte gebiedspartner is gevonden, kunnen de plannen verder worden uitgewerkt en verandert de gemeente ook dit gebied in een levendige stadswijk. “Het Stationsgebied is een belangrijk onderdeel van Poort van Hoorn”, zegt Jonker. “Het grenst direct aan onze historische binnenstad. Het is het belangrijkste OV-knooppunt van onze regio. Hier gaan we daarom niet alleen 500 nieuwe woningen en een groot aantal voorzieningen realiseren. We verbeteren hier ook het knooppunt voor trein, bus, fietser, voetganger en auto. Dat doen we in samenwerking met onze partners NS Stations, ProRail en de Provincie Noord-Holland. Met elkaar zorgen we voor een comfortabele overstap voor reizigers en een fijne route naar de binnenstad voor bezoekers.” 54 - Stationslocaties 2024/2025

55 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication