‘Zodra ik in de praktijk laat zien hoe simpel en goed het werkt, is iedereen honderd procent om’ kabels zijn eenvoudig in te pluggen en verbinden de pucks met elkaar en met de drivers. “Je brengt het systeem in no-time aan en je hebt nauwelijks vermogen nodig. In Den Bosch legden we vijfhonderd meter aan in een dag. Dat is heel snel voor een klus als dit, en het is drie- tot vijfhonderd procent goedkoper dan de bekende manier van werken. In Lelystad deden we een tracé met vijf man in tien dagen. Met de traditionele aanpak was dat zes weken werk geweest voor twaalf man, en met de inzet van allerlei zware machines.” Bij het installeren van het innovatieve systeem hoeft de bovenleiding niet spanningsvrij gemaakt te worden. “Dat scheelt heel veel tijd in de werkvoorbereiding en er is automatisch minder impact op de dienstregeling en scheelt kosten.” Extra energiebesparing Er is slechts twee Watt per puck nodig. In Den Bosch legde partnerbedrijf Tedel 138 pucks aan, goed dus voor 276 Watt aan energieverbruik. Rooks: “Dat is net zoveel als één standaard conventioneel armatuur.” Om de energiebesparing nog groter te maken, ontwikkelde RAILLIGHTING een sensor: de Railsens. “Die klik je net als de puck in de spoorstaaf. Door de sensor heb je verlichting op de juiste plaats en alleen wanneer je het nodig hebt. De sensor reageert alleen op passerende personen.” De Railpuck en Railsens zijn sinds vorig jaar op de markt en werden inmiddels succesvol toegepast bij enkele projecten. Rooks: “Het is nieuw en als je het principe uitlegt, willen mensen wel eens afwachtend reageren. Zodra ik in de praktijk laat zien hoe simpel en goed het werkt, is iedereen meteen overtuigd. De reacties uit de markt zijn dan ook allemaal positief.” Ook interessant voor projectontwikkelaars Het verlichtingssysteem voor het spoor lijkt in eerste instantie vooral interessant voor spoorvervoersbedrijven als NS, spoornetbeheerder ProRail en de spooraannemers. Theo van der Velden: “Maar het is ook een interessante oplossing voor andere locaties waar spoor ligt, bijvoorbeeld in de petrochemie, in de staalsector of in havengebieden.” Ook voor projectontwikkelaars is de Railpuck goed nieuws, vindt Van der Velden. “Stel je wilt een woontoren ontwikkelen naast het spoor en je hebt te maken met die hoge masten die voor veel lichtvervuiling zorgen, dan kun je nu het gesprek aangaan met de spoorbeheerder.” wisselverwarming. Dat is in de basis een aluminiumprofiel en daar maakte ik een LED-verlichtingslijn in. Dat werkte boven verwachting, en het idee werd erg positief ontvangen door Prorail en NS, er was echter wel ruimte voor verbetering.” In de coronaperiode kwam Broekhuis aan boord die nieuwe ideeën inbracht. “Zo ontstond de huidige versie van Railpuck.” Plug & Play-systeem De Railpuck is een plug & play-systeem. De pucks krijgen hun stroom uit een voedingspunt met twee drivers. De benodigde Stationslocaties 2024/2025 - 59 De gepatenteerde Railpuck en de Railsens worden volledig in Nederland gemaakt. Rooks: “We ontwikkelen nu een versie op zonne-energie. Daarnaast denken we na over andere toepassingen, zoals een explosieveilige versie, een go/no-go systeem voor trein onderhoudswerkplaatsen en een beveiligingssysteem voor perrons.” Inmiddels heeft RAILLIGHTING-distributeurs in verschillende landen, waaronder België, Frankrijk, Spanje, Engeland en Zweden. “Binnenkort hopen we een eerste proef te doen in Amerika. De olievlek breidt zich gestaag uit.” << www.raillighting.com
60 Online Touch Home