6

Enschede en Hengelo ontwikkelen samen hun spoorzone: kloppend hart van Twente Een half uurtje fietste hij erover. Met een glimlach komt Gerard Gerrits het stadhuis van Enschede binnenwandelen. De wethouder ruimtelijke ordening van de gemeente Hengelo is hier inmiddels kind aan huis en enthousiast groet hij dan Jeroen Diepemaat, zijn Enschedese collega met dezelfde portefeuille. De laatste: “Volkomen logisch dat we de samenwerking zoeken.” Plangebied Spoorzone Hengelo-Enschede Hengelo Enschede I nstemmend knikt Gerrits zijn collega toe, terwijl hij luistert naar de uitleg voor de samenwerking vanuit de grootste gemeente van de twee (Enschede is de ‘hoofdstad’ van Twente met 160.000 inwoners, Hengelo is met ongeveer de helft de tweede stad van de regio): “De Universiteit Twente (UT, red) ligt precies tussen beide steden in, die daardoor feitelijk aan elkaar zijn gegroeid. Twente heeft de komende jaren een gigantische opgave en dat hebben onze steden ook.” Gerrits is vanuit Hengelo de aanjager van de Spoorzone. “Samen met Jeroen, de regionale stedelijke investeringsagenda (RSIA) en de drie steden – want we werken ook nadrukkelijk samen met Almelo (75.000 inwoners, red).” 6 - Stationslocaties 2024/2025 Die laatste stad ligt iets noordelijker en ‘los’ van de andere twee en komt verderop in dit magazine aan bod. Over de grenzen kijken “Vroeger werkten ze in Enschede in de textielindustrie met de machines die ze in Hengelo maakten. De mentaliteit in beide steden was anders, nu is die meer vergelijkbaar”, zegt Diepemaat. “Er wonen hier veel mensen die hiernaartoe komen vanwege de interessante plekken en de mooie kansen: culturele voorzieningen en sportfaciliteiten, met FC Twente en het FBK Stadion. En de universiteit, natuurlijk. De focus was altijd wel naar één kant, Enschede. Die luxe hebben we niet meer. We

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication