62

Het kan ook anders. Rotterdam Centraal bijvoorbeeld is een groot en druk station. Toch ervaar ik ademruimte in de stationshal en op het stationsplein. Ik voel me welkom op het plein, waar de voetganger centraal staat. Ook zie ik genoeg ruimte voor klimaatmaatregelen, zoals meer groen. Rotterdam Alexander vind ik ook een inspirerend voorbeeld. Hiervoor worden momenteel verdichtingsplannen gemaakt, die goed haalbaar lijken te zijn. Het station is recent gerenoveerd, er zijn al winkelvoorzieningen en in de omringende wijk kun je tussen de bestaande bebouwing eenvoudig woningen bijbouwen. Daarnaast is er volop ruimte om meer groen en waterberging aan het gebied toe te voegen. De Spoorzone in Tilburg is ook interessant. De drukke ontsluitingsweg die tegen de deur van de stationshal aan lag, is onlangs getransformeerd in een goed oversteekbare straat met eenrichtingsverkeer en er is ruimte gekomen voor een stationsplein. Hier wordt ook volop gebouwd, maar wat verder van het station af. En het gebied is niet helemaal voorgeprogrammeerd, dat biedt ruimte voor nieuwe ontwikkelingen, aansluitend bij veranderende inzichten en behoeften. Er zijn plekken voor reuring en voor rust, van een Spoorpark tot culturele voorzieningen en woningbouw. Waarom lukt het hier wel? Wat zijn de succesfactoren? Ik zie in deze voorbeelden drie aanbevelingen terugkomen uit ons advies Verstandig verdichten. Groningen Europapark Vergroot de scope van de gebiedsontwikkeling Het idee is gegroeid dat een stationsgebied niet verder reikt dan circa 300 tot 600 meter. Maar binnen een straal van 1 tot 4 kilometer kun je met de fiets, tram of te voet nog steeds prima het station als verbinding gebruiken. De afstand die reizigers bereid zijn af te leggen hangt hierbij af van de grootte van de stad en het type verbinding. Zo vind ik het zelf geen probleem om 25 minuten te fietsen naar station Amsterdam Zuid omdat hier heel veel intercity’s stoppen. Kijk dus voorbij de postzegel waarop nu ontwikkeld wordt. Soms kan de aanleg van een brug of een fietspad ervoor zorgen dat een hele woonwijk makkelijker en sneller het station kan bereiken, en liggen er in die wijk volop kansen voor verdichting. Zo profiteren niet alleen de nieuwe gebruikers, maar ook de huidige inwoners van de aanwezigheid van het station en krijgen bestaande wijken een impuls. Stel de kwaliteit van de publieke ruimte centraal De stationsomgeving wordt nu vooral gezien als verkeersruimte. Maar als je daar woningen gaat maken, moeten die straten en pleinen ook een prettige verblijfplek zijn. Stel dus de kwaliteit van de publieke ruimte centraal. Investeer in goede en aangename routes voor fietsers en voetgangers. En maak direct rond het station aantrekkelijke verblijfplekken. Stations als Rotterdam Centraal en Groningen Europapark laten zien dat er fijne stadspleinen en groene openbare ruimten mogelijk zijn bij het station. Die verblijfskwaliteit is een voorbeeld voor de nieuwe gebiedsontwikkelingen. 62 - Stationslocaties 2024/2025

63 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication