Goed afstemmen levert tijdwinst op in Zwijndrecht Na decennialang een ‘beheergemeente’ te zijn geweest, waar slechts sporadisch iets aan nieuwbouw werd gedaan, maakte de gemeente Zwijndrecht vanaf 2018 de omslag naar ‘ontwikkelgemeente’. Er kwam een Masterplan voor een groot gebied met verouderde woonwijken rondom het station. Zwijndrecht koos ervoor om ontwerpen, onderzoeken en procedures tegelijkertijd aan te pakken. En dat levert een aanzienlijke tijdwinst op. “D eze hele ontwikkeling rondom de Spoorzone zijn we in 2018 gestart in samenwerking met onze buurgemeente Dordrecht”, vertelt programmamanager Miriam Bode, die vanaf het allereerste begin betrokken is bij het project. “Samen hebben we veel gedaan om die Spoorzone in the picture te krijgen. We zijn gezamenlijk opgetrokken in de lobby bij het Rijk en de Provincie. Gelijktijdig werkten we samen met de TU Delft en maakten we veel vlieguren om iedereen mee te krijgen in die ontwikkeling.” Hoofdkantoor Woonkracht 10 vanaf de Koninginneweg Parallel werken In dit eerste jaar werd al besloten om er niet één grote ontwikkelpartij van te maken voor de gezamenlijke Spoorzone, maar om per gemeente apart te gaan ontwikkelen. “Zo konden we meer snelheid maken en pragmatisch te werk gaan”, aldus Miriam Bode. “In onze project-startup zijn we met alle disciplines en ook de woningcorporatie, die veel eigendom heeft in het gebied Stationskwartier, bij elkaar gaan zitten. Bij zo’n aanpak komt alles wat we moeten weten over het project, vanaf het allereerste begin tot aan de uitvoering, aan de orde. Toen we dat helder hadden zijn we op verschillende niveaus gaan werken. In wekelijkse sessies werd een haalbare verkaveling uitgewerkt. Milieuonderzoeken liepen gelijk op met de interne procedures bij beide partijen. Zo lukte het ons om vrij snel, binnen iets meer dan een jaar, met een Masterplan te komen voor dit gebied.” Met woningcorporatie Woonkracht10, de grootste gebiedseigenaar in het Zwijndrechts 64 - Stationslocaties 2024/2025
65 Online Touch Home