woning bouwopgave te voldoen, maar ook aan de andere vraagstukken te beantwoorden. Om het levendig te maken. Een groen gebied met veel kwaliteit”, geeft Diepemaat een stukje promotie van jewelste weg. Plannen zijn er te over, zoals het uitbreiden van het Kennispark in Enschede, met meer woningen en groen, terwijl in Hengelo volop kansen liggen rondom het station. De KMS-locatie, het voormalige complex van fabrikant Stork, daar wordt in de komende jaren onder handen genomen en getransformeerd tot een plek om te wonen, werken en recreëren. “De Spoorzone wordt een bruisende, groene stedelijke corridor.” Toekomstbestendige vijfde stad van Nederland Gerrits: “Als je het bij elkaar optelt, dan zijn we de vijfde stad van Nederland. Ik fietste in een half uur van Hengelo naar Enschede, maar als je de andere kant op gaat, dan ligt daar Borne. En we hebben Oldenzaal. Tel je alles bij elkaar op, dan heb je een groot stedelijk gebied met 270.000 inwoners. Maar het gaat niet eens alleen om de getallen, het gaat ook om de voorzieningen. Wat is er nodig om toekomstbestendig te zijn? Wat moet je ervoor doen om te zorgen dat de bedrijven die hier nu zijn, er over 20 jaar ook nog zijn? En dat ze voldoende mensen hebben?” “Hoezo moeten Hengelo en Enschede dan aparte voorzieningen hebben? Je kunt net zo goed bovenstedelijk gaan werken. Je hebt één groot stedelijk gebied, dat praat veel gemakkelijker. Dat is waar we op acteren. Het moet het kloppend hart van Twente worden, een opgave met een lange adem waar we samen bouwen aan de toekomst van Twente. Ondanks dat de overheid ons als krimpregio zag, zijn we de laatste jaren blijven groeien. Daar moeten we Het totaal vernieuwde marktplein in Hengelo Overzichtskaart Spoorzone Hengelo-Enschede op voortbouwen.” Diepemaat: “Ik ben ervan overtuigd dat de samenwerking die we hier hebben, maar ook met andere regionale partners, ons veel meer brengt dan alleen maar binnen de eigen grenzen te kijken. Zo houden we de regio levend. En gelukkig zijn er al de eerste successen te melden, met bijvoorbeeld de ontwikkelingen rond Hart van Zuid in Hengelo en het Centrumkwadraat in Enschede.” “De Tukker staat bekend als wat terughoudend, klappend met de handen in de zakken, maar ik merk langzamerhand dat mensen steeds meer trots worden op stad én streek. Het enthousiasme is groot, dat is mooi”, besluit hij. << Stationslocaties 2024/2025 - 9 Het huidige Stationsplein in Enschede
10 Online Touch Home