RISE skyline bij nacht, artist impression en er komt meer groen, onder meer met het Hofbogenpark, een twee kilometer lang park op het oude spoorviaduct. Fietsparkeren is wel een probleem bij bestaande gebouwen; daarvoor zoeken we oplossingen.” RISE speelt daar alvast op in met 5.500 fietsparkeerplekken. De Ru: “Er komen aparte ruimtes voor fietsen, brommers en scoot mobielen, met oplaadpunten voor e-bikes en zelfs een fietsenmaker.” The Modernist voorziet in 1.200 fietsplekken in de bestaande parkeergarage in de binnentuin van het complex. Open discussies Grote bouwprojecten duren vaak jaren. Boon: “Tussen idee en realisatie kan, net als bij The Modernist, zomaar tien jaar zitten. In die tijd verandert er van alles: nieuwe technieken, andere inzichten, kostenstijgingen. Daarom ben ik blij met de manier waarop we hier samenwerken, met de gemeente én de andere ontwikkelaars.” De Ru: “We hebben open discussies met elkaar en ondanks verschillende belangen komen we er telkens uit.” Van Oorschot: “Speciaal voor de ontwikkeling van Rotterdam Central District is een programmaorganisatie opgezet. We waren altijd projectmatig georganiseerd, maar de integrale aanpak werkt beter. Wat ook helpt is dat we de gemeenteraad vroeg betrekken. Ontwikkelaar en gemeente beginnen met een ambitiedocument en werken dat samen uit tot een nota van uitgangspunten. Dat legt vast wat we willen en wordt besproken in de raad. Wanneer we vervolgens met een omgevingsplan komen, is het geen verrassing meer.” En zo verandert de kantorenwijk stap voor stap in het nieuwe visitekaartje van Rotterdam. De komende jaren zal blijken dat hoogbouw in Rotterdam niet alleen de lucht vult, maar ook de stad dichter bij elkaar brengt. << Stationslocaties 2025/2026 - 13
14 Online Touch Home