Het gedateerde kantorengebied vanuit de lucht Wat verstaat Zoetermeer onder een levendige stadswijk? Wat Iedema betreft komen vijf eigenschappen samen: uitnodigend, actief, verbindend, vernieuwend en gezond. In Entree krijgen fietsers en voetgangers voorrang en is deelmobiliteit de norm. We stimuleren thuiswerken en werken in collectieve werkruimtes/werkcafés. Ook de dagelijkse voorzieningen zijn op loop- en fietsafstand. Daar wordt rekening mee gehouden in de bouwplannen en voorzieningen in de plint. De parkeernorm is net als in de binnenstad bewust lager dan in de andere woonwijken van de stad. Bewoners parkeren in garages van de bouwblokken waarbij gebruik wordt gemaakt van de hoogteverschillen in het gebied. Het groene straatbeeld nodigt uit te bewegen en te ontmoeten. Een leuk voorbeeld hiervan zijn de binnentuinenroutes. De stedelijke blokken van Entree zijn gesloten bouwblokken rondom een binnentuin. Omdat de binnentuinen via verschillende doorsteken voor iedereen bereikbaar zijn, ontstaat er een informele route die uitnodigt een ommetje door de buurt te maken. Wie zou in Entree willen wonen? Waar andere nieuwbouwprojecten in de Randstad zich vooral richten op gezinnen, verwachten we dat Entree interessant is voor jongeren en senioren, alleenstaand of samenwonend die stedelijke allure, voorzieningen en openbaar vervoer dichtbij belangrijk vinden. Levendige stadsstraat Het Entreegebied wordt doorsneden door de Afrikaweg. Deze staat bekend als een drukke doorgaande weg die vanaf de A12 het verkeer Upgrade Stationsgebied De nieuwe stadswijk Entree zorgt voor een betere verbinding van het station met de binnenstad van Zoetermeer. In 2024 werden dagelijks gemiddeld 16.000 reizigers op Station Zoetermeer geteld, met een verwachte groei naar 2040, mede door de komst van zo’n 7000 woningen in Entree. Daar hoort een goed bereikbaar openbaar vervoer en een aantrekkelijke toegang tot het stationsgebied bij. Tijdens de aanleg van de nieuwe stadswijk wordt goed gekeken hoe daar het beste invulling aan kan worden gegeven. 16 - Stationslocaties 2025/2026 de stad inleidt. De Afrikaweg blijft weliswaar de binnenstad en de A12 aan deze zijde van Zoetermeer verbinden, maar wordt getransformeerd tot een prettige stadsstraat. De straat wordt zo verdeeld dat auto’s er langzamer rijden en voetgangers en fietsers er volop ruimte krijgen. De nieuwe maquette laat zien dat er gebouwen aan de stadsstraat staan met hun ‘gezicht’ naar de straat. Bergenhenegouwen stelt dat het concept van de stadsstraat als entree tot de stad ambitieus en uitdagend is en daarmee ook kwetsbaar. De ontwikkelvisie heeft daarom een stelsel van duidelijke randvoorwaarden om de stadsstraat tot een succes te maken. << Wie geïnteresseerd is in de ontwikkeling van Entree leest er alles over op www.entreezoetermeer.nl
17 Online Touch Home