27

10.000 extra woningen Binnen die nieuwe gebiedsontwikkeling worden in Tilburg-west 10.000 nieuwe woningen voor starters, studenten, gezinnen en ouderen toegevoegd in een bestaande wijk, rondom het station Tilburg-Universiteit. Dat aantal is bijna een verdubbeling van de al bestaande woningen. “Die worden bij voorkeur niet gesloopt, wel gerenoveerd. We gaan de nieuwe woningen dus inweven in de bestaande leefomgeving”, legt Van der Pol uit. Deze ontwikkeling valt onder het landelijke NOVEX project voor grootschalige binnenstedelijke woningbouw. Een deel van de kosten zal het Rijk voor zijn rekening nemen. De wijk krijgt de aandacht die het verdient De vooroorlogse wijk was destijds één van de eerste grote stadsuitbreidingen van Tilburg. De nieuwe gebiedsontwikkeling bouwt voort op de lange geschiedenis en de karakteristieken van de wijk. “De wijk heeft gewoon aandacht nodig. Dus wij zien het als onze opgave om ervoor te zorgen dat mensen daar fijn kunnen opgroeien, perspectief hebben in het leven en hun talenten kunnen ontplooien.” Het feit dat Bas van der Pol in de wijk geboren is en er zijn jeugd doorbracht maakt het voor hem ‘nóg specialer om er tijd in te mogen steken’. Behoud en versterking van het vele groen Naast de bouw van een groot aantal woningen, wordt het vele, al aanwezige, groen zoveel mogelijk gehandhaafd en verder versterkt. Zo komt er een nieuw park langs het spoor, met watersystemen die ervoor zorgen dat regenval “Met al die nieuwe wandelen langzaam-verkeer-routes tussen oost en west worden straks de Spoorzone, het Kenniskwartier en het Wandelbos verweven met elkaar.” het bos in wordt geleid om verdroging tegen te gaan. “We streven ernaar eenzelfde grootte areaal - maar hoogwaardiger - aan groen te realiseren, terwijl we gelijktijdig het aantal woningen in de wijk verdubbelen. Dat is best een knappe prestatie!” Een nieuwe wijkeconomie In deze nieuwe gebiedsontwikkeling is zo’n 70.000 m2 Van 3 naar 4 stations in de toekomst Tilburg heeft nu 3 stations: Centraal, Univer siteit en Reeshof. Het Centraal Station onderging in het voorbije decennium een grote transformatie. De renovatie van station Tilburg-Universiteit is onderdeel van de gebiedsontwikkeling van het Kenniskwartier, zoals beschreven in het artikel. Rondom station Reeshof zijn plannen voor een verdere verdichting van de woningbouw. Op lange termijn komen daar ongeveer 300 (veelal levensloopbestendige) woningen bij. Ook is de ambitie om in de toekomst aan de oostzijde van de stad een geheel nieuw station te realiseren in Udenhout, om zo het buitengebied beter te ontsluiten. ruimte gereserveerd voor werk en een nieuwe wijkeconomie: van startups tot dienstverleners tot maakeconomie. “En niet te vergeten alle bedrijven die gelieerd zijn aan onze kennisinstellingen in die wijk, zoals de universiteit, de hogescholen Avans en Fontys, en mbo-opleidingen Yonder en de Rooi Pannen. Al die verschillende onderwijsinstellingen leveren grote potentie voor een nieuwe economie en misschien ook wel voor een mengvorm van nieuwe onderwijsprogramma’s. Dat moet allemaal een plek kunnen krijgen in deze wijk. De universiteit zelf investeert in nieuwe sportvoorzieningen, waarmee ze een enorme opwaardering mogelijk maken.” Verder komt er 20.000 m2 beschikbaar voor het maatschappelijk programma, zoals uitDeze impressie geeft een idee van hoe de Reitse Campus er ongeveer uit kan gaan zien. © Bureau West8 breiding van basisscholen, de bibliotheek en zorgvoorzieningenclusters. De aanleg van nieuwe busbanen, waar je hoogfrequent en comfortabel met de bus kunt reizen, zullen het gebied goed verbinden met de rest van de stad. Trendsetter in Nederland? Parkeren van auto’s gaat veelal gebeuren in parkeerhubs, die onder de grond of in gebouwde voorzieningen worden gehuisvest. “De gemeente bouwt en exploiteert die parkeergarages op eigen initiatief, voor eigen rekening en eigen risico. Daarin zijn wij waarschijnlijk de eerste gemeente in Nederland die dat doet op deze schaal. In de praktijk is het vaak moeilijk om, binnen een gebiedsontwikkeling, financiële dekking te vinden voor een parkeergarage. Om die bottleneck te ontlopen halen wij, bij alle gebiedsontwikkelingen, de parkeerhubs eruit en schrijven die zelf over tientallen jaren af. Zonder die ballast krijgen we de grondexploitaties veel makkelijker sluitend.” Mijmeren over de toekomst De 46-jarige Bas van der Pol ziet het helemaal voor zich: hoe hij in de toekomst, als gepensioneerde, vanuit zijn geboortewijk in West, door een groene, parkachtige en levendige omgeving rond het spoor, prettig naar het centrum van de stad kan lopen. “Er komen op twee plekken - bij het bos en bij de universiteit - nog extra onderdoorgangen. We slopen een bestaand viaduct, bouwen het op poten terug en richten eronder een overdekt park in. Met al die nieuwe wandel- en langzaamverkeer-routes tussen oost en west worden straks de Spoorzone, het Kenniskwartier en het Wandelbos verweven met elkaar. En vormen ze samen een prachtig geheel.” << Stationslocaties 2025/2026 - 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication