34

Beverwijk zet grote stappen in Spoorzone Beverwijk heeft veel potentie rond het station. De potentie wordt de komende jaren volop benut met mooie en realistische plannen. S inds drie jaar is Ali Bal wethouder in Beverwijk, hij heeft ruimtelijke ontwikkeling in zijn portefeuille. De wethouder kijkt met tevredenheid terug op de stappen die de afgelopen jaren zijn gezet, waarin vooral veel voorbereidend werk is verricht om de potentie van het stationsgebied te benutten. Zoals onder andere het project Ankie’s Hoeve, een nieuw woongebied op een markante plek in de stad waar vroeger een gelijknamige kinderboerderij stond. Voor dit project is de afgelopen periode gewerkt aan de ruimtelijke procedure, die binnenkort formeel wordt doorlopen. Het moet de poort naar het centrum vormen, voor automobilisten die vanaf de A22 komen. Het woongebied krijgt 210 appartementen en commerciële ruimtes in een parkachtige omgeving. De kracht van deze plek is dat hij direct aan het station ligt en dus ook direct bij het centrum van de stad. Bal hoopt dat begin volgend jaar de bouw kan beginnen voor Ankie’s Hoeve. “Dat wordt een belangrijk zaadje dat we planten voor de verdere ontwikkeling van de Spoorzone. De afgelopen jaren hebben we vooral voorbereidend werk gedaan als het gaat om Bazaarstad en de Parallelweg Zuidwest. Ook zijn we het Meerplein nu aan het oppakken.” Impressie Ankie’s Hoeve. Studio Vinke Als de wethouder praat over de Parallelweg Zuidwest komen er twinkelingen in zijn ogen. Het is een ambitieus herontwikkelingsplan voor een gebied met kantoren en gebouwen die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. Bal: “Eigenlijk wilden we hier woningen bouwen, maar de provincie heeft aangegeven dat daar tot 2040 geen ruimte voor is. Op deze plek moet wel echt iets gebeuren.” Ook de grondeigenaren zagen de noodzaak om het gebied een impuls te geven. Eigen Zuidas En dus hebben die grondeigenaren in samenwerking met de gemeente een gebiedsvisie opgesteld die voorziet in een stapsgewijze herontwikkeling. Opvallend in deze visie is de toevoeging van hoogteaccenten tot 70 meter. “Beverwijk creëert zijn eigen Zuidas”, zegt de wethouder met een knipoog. “Het wordt een stedelijk, dynamisch deel van de stad met moderne hoogbouw.” Bij hoogbouwplannen is er vaak bezwaar vanuit de samenleving, maar op deze plek wordt dat niet verwacht. In de directe omgeving zijn namelijk geen woningen. En ook in de gemeenteraad was er breed draagvlak, sterker nog, een deel van de 34 - Stationslocaties 2025/2026 raad wilde het plafond van 70 meter loslaten. Bal acht dat op dit moment niet nodig. De geplande gebouwen moeten daadwerkelijk gevuld kunnen worden en leegstand moet worden voorkomen. Het is ook niet de bedoeling om een muur van 70 meter neer te zetten, het worden verschillende complexen met hoogteaccenten. De ontwikkeling zal gefaseerd verlopen, waarbij niet het hele gebied in één keer wordt vervangen. Naar verwachting zijn de eerste resultaten rond 2028 zichtbaar. Het succes van deze ontwikkeling valt of staat met een goede verbinding met het centrum van Beverwijk. Bal droomt al langer van een passerelle, een fiets- en voetgangersbrug over het spoor vlak naast het station. Die droom zou zo maar werkelijkheid kunnen worden. De financiering van de brug begint langzaam handen en voeten te krijgen. “We gaan een subsidieaanvraag doen voor de verbinding en die acht ik kansrijk. Natuurlijk zal Beverwijk ook nog moeten bijpassen, en ik zou het logisch vinden als marktpartijen ook een bijdrage leveren.” Een ander project waarbij Beverwijk de afgelopen jaren een grote stap heeft gezet is rond de Bazaar. Dit is een initiatief van

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication