Luchtfoto van Spoorzone Beverwijk naar geluidswerende maatregelen. De wijk wordt toegankelijk voor de auto, maar alleen voor bestemmingsverkeer. Daarnaast wordt ingezet op een goede ov-verbinding met het station. In de wijk is ruimte voor maatschappelijke voorzieningen en een supermarkt. “Overgangsgebied tussen industrie en stad.” Midden in de Beverwijkse Spoorzone ligt het Meerplein, het ultieme voorbeeld van het stedelijk denken uit de vorige eeuw. Het is een riante parkeerplaats. Wethouder Bal ziet daar veel kansen, maar moet ook rekening houden met de wens om de auto in het centrum kwijt te kunnen. “Wat we nu van plan zijn is om een parkeergarage te organiseren. We hebben een onderzoek gedaan naar wat dat gaat kosten en wat de meest logische plek is.” Tegelijkertijd heeft Beverwijk een marktconsultatie gedaan om een visie te krijgen op het plein van de toekomst. Voor Bal is het uitgangspunt om op die plek woningen te realiseren, want die zijn hard nodig. “We willen een tender uitschrij36 - Stationslocaties 2025/2026 ven op basis van die marktconsultatie. Met een parkeergarage op het Meerplein of op het NS-terrein. Of beide.” De eerste paal moet binnen drie jaar de grond in. Spelregelkaart Ook met de haven is Beverwijk aan de slag. Nadat de provincie woningbouw rond de Parallelweg onmogelijk maakte, dreigde een impasse. “De provincie heeft gezegd dat ze tot 2040 in ieder geval geen woningbouw willen. Dan kun je twee keuzes maken. Of je zegt: we gaan wachten tot 2040, wanneer het mogelijk wel mag. Of we doen een koerswijziging.” En dus koos de gemeente voor een koerswijziging: het havengebied wordt versterkt. “Tegelijkertijd hebben we een spelregelkaart opgesteld, die de randvoorwaarden vastlegt, voor de haven, de Parallelweg en Bazaarstad.” Waarbij de Parallelweg een overgangszone tussen industrie en bestaande stad wordt. “Dus dat betekent ruimte voor onder meer kantoren en leisure.” Eén van de voorwaarden is om meer kadegebonden bedrijven in het gebied te vestigen. “Dat kunnen we niet forceren maar dat is wel de wens.” De spelregelkaart is opgesteld in samenspraak met de ondernemers en vastgesteld door de gemeenteraad. “Met dat document kan de inpasbaarheid van een initiatief worden getoetst.” Verder heeft wethouder Bal zich ingezet voor een zogenoemd ‘kwaliteitsboek openbare ruimte’, waarmee de gemeente de binnenstad uniform ingericht wil krijgen en verbindingen wil maken tussen de diverse gebieden. “Dat gaat over de materialen die we toepassen. Maar ook waar we ruimte zien voor vergroening. En hoe we straten met elkaar kunnen verbinden.” Aan de stadskant zijn ook plannen voor herontwikkeling van de voormalige fietsenstalling naast het NS-station tot woningen. Daarvoor tekende Bal een samenwerkingsovereenkomst met NS. Kortom: er gebeurt genoeg in Spoorzone Beverwijk. <<
37 Online Touch Home