Klimaatadaptieve maatregel voor waterberging op station Zwolle (bron: Erik Karst Fotografie) bestra ting, beplanting in meerdere lagen en een betere verbinding met het omliggende stedelijk groen. Zo verandert het stationsgebied stap voor stap in een groene oase die niet alleen bestand is tegen hitte en wateroverlast, maar ook de verblijfskwaliteit voor reizigers verhoogt. Klimaatadaptatie speelt overal in Nederland, en dus ook op ieder station. Maar de context, en daarmee ook de aard en uitwerking van de oplossingen, verschilt. Hoezeer de ingrediënten ook op elkaar lijken: een vaste receptuur voor een klimaatadaptief station bestaat niet. Het is altijd maatwerk. Andere kijk op groen Het onderzoeksresultaat verschijnt op een moment dat overal in Nederland stationsgebieden volop in de belangstelling staan. In zo ongeveer iedere grote en middelgrote stad worden plannen gemaakt voor verdichting en gebiedsontwikkeling. “Ook in dat licht is deze studie waardevol en agenderend”, stelt Loof. “Wanneer we onze stationsgebieden steeds dichter bebouwen, kan dat leiden tot meer in plaats van minder verstening. Daarbij hebben we gewoonweg ruimte nodig om het station klimaatadaptief te maken. Groen en water spelen daarin absoluut een grote rol, maar bieden zeker niet de enige oplossing. Van waterberging en bebouwing die anticipeert op rukwinden en hoosbuien tot het gebruik van materialen die warmte veel minder vasthouden: we hebben alles nodig.” Wat betreft het groen vult Gerwin de Vries van Flux landscape architecture aan dat ook de ondergrond en de aansluiting op de stedelijke groenstructuren bepalend zijn voor het welslagen. “Je lost dit niet op met kleine, goed bedoelde ingrepen. Wil je de stad en dus ook het stationsgebied leefbaar houden en klimaatadaptief maken, dan vraagt dat om een structureel andere kijk op stedelijk groen en groenbeheer. Al moet gezegd dat ik op steeds meer plekken beweging zie. Het gaat van kijkgroen naar een bredere benadering: van tuin naar stadsnatuur; de stad als een landschap dat werkt als spons, verkoeling brengt en ook nog eens bijdraagt aan de verblijfskwaliteit.” ieder station een klimaat transitiepad Zijn we er nu met deze studie en de enthousiaste ontvangst? “We hebben zeker een belangrijke stap gezet. Het onderwerp ligt helder op tafel”, stellen Loof en Boeter. “De spreekwoordelijke toolbox is klaar, we weten wat werkt en de methodiek is algemeen toepasbaar. Nu is het van belang dat we voor alle stations een klimaattransitiepad maken dat integraal onderdeel wordt van de planvorming op en rond stations. Het stationsplein in Zwolle is daarvan alvast een prachtig voorbeeld. Dat is echt klimaatrobuust ingericht, met aandacht voor het tegengaan van hittestress door vergroening en een verbeterd watersysteem met ruimte voor waterbuffering: het versteende stationsplein heeft plaatsgemaakt voor een groene oase die functioneert als spons bij hevige regenbuien. En dat allemaal gecombineerd met een aangename routing naar de binnenstad.” << Lees het volledige ontwerpend onderzoek via de QR-code Stationslocaties 2025/2026 - 39
40 Online Touch Home