46

Gouda bouwt aan de toekomst met ruimte voor wonen, werken en ontspannen op een A-locatie De gemeente Gouda ervaart, net als andere gemeenten in grote delen van ons land, (grote) druk op de woningmarkt. Er moeten flink wat woningen worden bijgebouwd om aan de vraag, die met name van eigen inwoners komt, te kunnen voldoen. Tegelijkertijd willen we zoveel mogelijk het groen in en rondom de stad in stand houden. Nieuwe woningen bouwen we dus bij voorkeur binnen bestaande ruimtes. Zoals in de Spoorzone van Gouda; binnenstedelijk, dichtbij het station en de historische binnenstad. Zo maken we slim gebruik van de ruimte die toch al beschikbaar is. In 2020 is begonnen met het maken van concrete bouwplannen en tot aan 2028 bouwen we in het Goudse spoorzonegebied ruim 1500 nieuwe woningen voor verschillende portemonnees. In totaal is er binnen Spoorzone ruimte voor bijna 3000 nieuwe woningen. Van werken naar wonen De Spoorzone transformeert de komende jaren. “En daar zijn in de afgelopen tijd al veel stappen voor gezet,” vertelt programmamanager Gert van Dijken. “Gouwenaars kennen het gebied vooral als locatie voor kantoren en logistiek. Straks zijn er ook allerlei andere functies. Nieuwe bedrijven kunnen zich nog steeds vestigen, maar daar komt nu de mogelijkheid voor woningen en andere voorzieningen bij. We sturen waar mogelijk binnen gebouwen op dubbel grondgebruik. Met verschillende functies onder één dak, zodat een dynamisch en afwisselend gebied ontstaat. Een mooi voorbeeld daarvan is het net opgeleverde pand van woningcorporatie Mozaïek Wonen. Zij hebben 156 sociale huurwoningen gebouwd, met een ruime binnentuin voor de huurders en in de plint bevindt zich bedrijfsruimte. Het is een pand geworden dat echt als eyecatcher naast het station staat. De Spoorzone heeft een breed aanbod aan hoogwaardige voorzieningen, onder andere voor onderwijs en gezondheidszorg. Door slim ruimtegebruik kunnen daar in de komende jaren woningen, kantoren en voorzieningen aan worden toegevoegd. Binnen het projectgebied zijn 12 deellocaties die allemaal in een andere ontwikkelfase zitten.” Een goede visie als sterke basis “Om een projectgebied van deze omvang te ontwikkelen, zijn er verschillende principes die als uitgangspunt gelden voor alle ontwikkelingen. Als eerste is dat het gebruik van bodemwarmte voor duurzame energie. Daar liggen hier echt kansen. Veel van onze nieuwbouwontwikkelingen zetten een Warmte Koude Opslag in. Nauwe samenwerking tussen de verschillende locaties is erg belangrijk daarin. Sommige WKO’s en bronnen moeten met elkaar in verbinding staan voor een optimaal resultaat. Daarnaast vraagt binnenstedelijk ontwikkelen om maatwerk per deelgebied en om aandacht voor de omgeving. Wat betekent de nieuwe ontwikkeling voor de huidige bebouwing? Dit biedt vaak net zoveel kansen als dat het gevolgen heeft. Gert van Dijken Programmamanager Gouda Spoorzone Vervolgens moeten we er voor zorgen dat de stad bereikbaar blijft en de infrastructuur op orde is, ook na het realiseren van de woningen in het gebied. Waarbij we bijzonder aandacht besteden aan de Burgemeester Jamessingel. Dit is een belangrijke verkeersader, die dwars door het gebied gaat en ook de ontsluitingsweg is voor het verkeer naar de stad. We pakken de weg aan om hem toekomstbesteding te maken. Daarbij kijken we naar het STOMP-principe en zetten dus voetgangers en fietsers boven de auto’s. Een goed mobiliteitsconcept biedt ruimte aan wandelaars en fietsers om zich veilig en goed te kunnen verplaatsen. Bestaande kwaliteiten van de Spoorzone willen we graag versterken en nieuwe kwaliteiten willen we toevoegen. Daarmee bedoelen we dat we op verschillende plekken zo

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication