Schematische weergave van de structuur van de MKH Station Hoofddorp: nu toe aan een kwaliteitsimpuls Station Hoofddorp voldoet nu al niet meer aan de kwaliteitseisen die je vandaag de dag aan een station kunt stellen. Het heeft geen goed ontvangstdomein met voorzieningen zoals een stationshal, horeca en wachtruimte. Perrontoegangen liggen aan de uiteinden van de perrons, waardoor je lange loopafstanden hebt. Op de perrons ben je ook slecht beschut tegen weer en wind. “En dat voor een station dat ongeveer 200.000 mensen bedient in Haarlemmermeer en Amstelland.” zegt Maurits. MKH: overschakelen naar een multimodaal knooppunt Met de komst van een nieuwe HOV-buslijn naar het zuidwesten van Haarlemmermeer en naar de Bollenstreek, samen met de metro en gebiedsontwikkeling, wordt uitbreiding en verbetering van het station onvermijdelijk. Het plan is om naast de twee huidige treinperrons een metroperron en een busperron toe te voegen, allemaal op dezelfde hoogte. Dit transformeert Station Hoofddorp tot Multimodale Knoop Hoofddorp (MKH). Samenwerking en aanpak Onder leiding van de Vervoerregio Amster dam werken ProRail, NS, gemeente Haar lem mermeer, provincie Noord-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen aan de verkenning van de beste oplossing. “We weten nu al dat het vervangen van de huidige excentrische perrontoegangen door een nieuwe middentunnel de overstapfunctie enorm verbetert. Het zorgt voor kortere loop50 - Stationslocaties 2025/2026 afstanden en een overzichtelijk station, toegesneden op de nieuwe functie.” Meer OV, minder auto’s, betere leefomgeving “Met het Zuidasdok in Amsterdam, de verlenging van de metro en de bouw van de Multimodale Knopen Schiphol en Hoofddorp krijgt het openbaar vervoer in de corridor Hoofddorp – Schiphol – Zuidas een enorme boost”, zegt Maurits. “Dat is goed voor Nederland. De MKH wordt een veel belangrijker overstappunt en het aantal reizigers verdubbelt. Dat ontlast station Schiphol van overstappers die niet op de luchthaven hoeven te zijn. Ook werknemers en bezoekers van de vele internationale bedrijven die rond station Hoofddorp zijn gevestigd zullen meer gebruik maken van station Hoofddorp in plaats van Schiphol.” De vervoerskundige verbetering van het station is ook goed voor de gebiedsontwikkeling naast het station. De middentunnel en uitbreiding maken een aantrekkelijk stedelijk gebied mogelijk door de combinatie met het stationsplein. Door de metro is er minder ruimte nodig voor auto’s. Dit geeft meer ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en water, waarmee Spoorzone Hoofddorp een fijn, leefbaar stedelijk gebied wordt. Realisatie: een nieuwe generatie sleutelprojecten Nederland ontwikkelt steeds meer mooie spoorzones. Kijk naar steden als Zwolle, Eindhoven, Breda en Groningen. In die spoorzones is de grote uitdaging de bekostiging van de verbetering van het station zelf. “In het verleden hebben we met sleutelpro“De metroverlenging van Amsterdam naar Schiphol en Hoofddorp maakt onze bereikbaarheid veel robuuster. Het vernieuwde station en stationsplein worden het visitekaartje van Haarlemmermeer. Zo versterken we het vestigingsklimaat voor internationale bedrijven nog verder. Dat is waar Haarlemmermeer van oudsher goed in is.” Marja Ruigrok, wethouder economie, verkeer & vervoer jecten de vernieuwing van de grote stations in Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Breda en Arnhem kunnen bekostigen. We pleiten nu voor een nieuwe generatie sleutelprojecten waar Hoofddorp er een van is”, licht Maurits toe. “Zie daarvoor ook de bijdrage ‘Een pleidooi voor een nieuwe generatie sleutelprojecten’ van Pepijn van Wijmen c.s. elders in deze uitgave. Daarmee zouden die spoorzoneprojecten een enorme impuls krijgen. Dat levert niet alleen een groot aantal woningen op, maar maakt ook de steden economisch sterker en draagt bij aan de mobiliteitstransitie. Wij steunen daarom het pleidooi voor een nieuwe generatie sleutelprojecten van harte.” <<
51 Online Touch Home