9

afvalsysteem is in aanleg en eind augustus begon de bouw van het eerste gebouw. In de loop van 2026 volgen de studentenwoningen. Buist: “Schiedam heeft daarvoor een convenant met Delft gesloten: 450 studentenwoningen hier betekenen minder druk in Delft.” Stadspark (WAX) Innovatieve oplossingen De intensieve samenwerking leidt ook tot innovatieve oplossingen. Zo vond OCS samen met Essent een manier om de netcongestie te omzeilen met een collectieve warmte-koudeopslag (WKO) voor het hele gebied in plaats van per bouwblok. Kal: “Daarmee hebben we een ‘congestieverzachter’ voor het overvolle net.” De warmte en koude komen mede uit oppervlaktewater van de nabijgelegen Schie, zegt Dijkshoorn: “Dat levert niet alleen duurzaamheid op, maar ook wooncomfort in de woningen.” Ook water speelt een belangrijke rol. Posner: “We willen hemelwater zo lang mogelijk vasthouden in het gebied, maar niet te veel. Bij pieken vloeit het af naar de Schie.” De gemeente zorgt voor waterberging op het maaiveld, de ontwikkelaars voor waterretentie op de daken. De kracht van Schieveste zit volgens de deelnemers in de manier van samenwerken. “Deze intensieve, betrokken samenwerking is uniek”, zegt Borsje. Kal vult aan: “Dat de gemeente werkt met een projectorganisatie en een projectdirecteur met mandaat is ook bijzonder.” Dijkshoorn: “We hebben geen stuurgroep nodig.” Buist besluit: “Het werkt hier goed omdat we vertrouwen hebben in elkaar. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen belang, maar dat belang kun je delen om er de grote gemene deler uit te halen.” << Prelude (OZ architect, Beeldenfabriek) Sociale duurzaamheid Schieveste moet meer worden dan stenen stapelen. “We ontwikkelen hier echt met heel veel oog voor sociale duurzaamheid”, benadrukt Kal. De wijk wordt een mix van woningen voor studenten, starters, jonge gezinnen en ouderen. Huur en koop voor alle inkomensgroepen. Kal: “We zetten een wijk neer voor alle generaties.” Een belangrijk element is het 800 meter lange groene stadspark, de Enfilade. “We besparen kosten noch moeite om dat te realiseren”, zegt Kal. “Zelfs het afvalsysteem wordt ondergronds uitgevoerd. Dat is een forse investering.” Ook Posner wijst op de kwaliteit van de buitenruimte: “Per gebouw, in het park, overal is aandacht voor de leefomgeving.” Gemeente en OCS hebben elk een stedenbouwkundig supervisor die samen de kwaliteit bewaken. Hoogbouw brengt wel uitdagingen met zich mee, zoals windhinder en geluid. “We hebben studies laten doen en passen glazen schermen en variatie in gebouwhoogten toe om een aangenaam leef- en verblijfsklimaat te waarborgen.”, vertelt Borsje. Buist vult aan: “Het gaat uiteindelijk niet om de gebouwen, maar om wat er gebeurt: voorzieningen, wandelroutes, leefkwaliteit. Schieveste is een uitgebalanceerde toevoeging aan de stad.” Convenant met Delft Schieveste wordt een gebied met hoge dichtheid en een lage parkeernorm (gemiddeld 0,3 per woning). Dat kan omdat het plan direct grenst aan een groot OV-knooppunt. “We realiseren daarnaast oplossingen voor deelmobiliteit voor auto en fiets”, zegt Dijkshoorn. “Daarnaast worden er extra veel fietsparkeerplaatsen op logisch toegankelijke plekken gesitueerd.” De eerste bouwactiviteiten zijn inmiddels gestart. Het ondergrondse Feiten over Schieveste • Aantal woningen en type: circa 3.000 tot 3.500 woningen. Fase 1 (“Schiehoven”) omvat circa 1.100–1.200 woningen, in een mix van studentenhuisvesting, betaalbare en vrijesector huur- en koopappartementen. • Bouwplanning: De eerste paal voor gebouw Prelude, met 92 koopwoningen, werd eind augustus 2025 geslagen. • Voorzieningen en groenzones: woningen met plintvoorzieningen (horeca, fietsenstalling), groene zone de Enfilade, en een ondergronds afvalsysteem (OAS) dat begin 2027 operationeel wordt. • Infrastructuur en verbindingen: uitstekende OV-connectie via station Schiedam Centrum; toekomstige fiets-/voetgangerstunnel bij Boerhaavelaan; integratie met bedrijventerreinen Spaanse Polder en ’s Gravelandsepolder. • Schieveste ligt bovenop het openbaar vervoersknooppunt Schiedam Centrum, dat uitstekend bereikbaar is per trein, tram, bus en metro. Binnen één uur vanaf Schieveste zijn bijna alle steden in de randstad bereikbaar met het openbaar vervoer. Vier minuten naar Rotterdam Centrum en zes minuten naar de campus van Delft. www.schieveste.nl www.schiedistrict.nl Stationslocaties 2025/2026 - 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication