16

Heleen Wijtmans: ‘We wilden het samen doen met de markt, vanuit de kracht van iedere partij’ schrijven. Iedere betrokkene heeft zijn eigen ideeën en door met elkaar in gesprek te gaan, werk je juist samen naar de beste oplossing toe.” Foto’s: Ossip van Duivenbode P rojectmanager Heleen Wijtmans van de gemeente Utrecht legt uit dat de basis van de succesvolle realisatie ligt in de open tender. “We wilden het samen doen met de markt, vanuit de kracht van iedere partij.” Ook de directe omgeving werd actief betrokken in de tender. “Toen ik dat intern voor stelde, vond men dat wel raar, maar veel mensen zaten niet te wachten op zo’n groot gebouw voor hun deur.” Door ze mee te nemen in het hele proces konden ze in een vroeg stadium hun zorgen en wensen meegeven en die werden grotendeels doorgevoerd in het ontwerp. Geïntegreerd woon-werkgebied Het Platform werd dit voorjaar opgeleverd. Het is een geïntegreerd woon-werkgebied – een Micro City – met appartementen, flexibele werkruimte, horeca en commerciële ruimte. Het gebouw ligt pal naast Utrecht Centraal en het nieuwe Hoog Catharijne en óver het busen tramstation van de Uithoflijn (nu Tram 22) heen. Het Platform bestaat uit 201 betaalbare appartementen en twee verdiepingen commerciële ruimte met alle faciliteiten bij de hand. Zo is er een gezamenlijke lounge, werkruimte, groene dakterrassen en een plek om te eten en bezoek te ontvangen. “Dit planconcept hadden wij al bij de eerste uitnodiging voor een marktconsultatie van de gemeente voor ogen en ingebracht. Vervolgens hebben wij rondom deze complexe opgave de juiste netwerkorganisatie opgebouwd,” vertelt de ontwikkelaar van het gebouw, Marcel Loosen van ABC Vastgoed. 16 - Stationslocaties 2020/2021 Schets Utrecht ergerde zich vijftig jaar lang aan Hoog Catharijne en wilde dat nooit meer meemaken, denkt architect Ton Venhoeven. “De stad wilde echt iets goeds neerzetten op deze plek.” Er was geen ‘strakke’ opdracht, maar slechts een schetsmatig plan, vertelt Venhoeven. “We moesten met de omgeving praten en samen zoeken naar oplossingen.” Wijtmans: “Je moet als gemeente niet de oplossing willen voorConstant schakelen De complexiteit van het hele proces was enorm, zegt de architect. “Het was woekeren met de vierkante meters, met de positie van de kolommen. Dan denk je dat je eruit bent, en krijg je te horen ‘zo kan de buschauffeur de tram niet zien’ en dan begint het schuiven opnieuw. Het maakt het wel heel interessant. Iedereen heeft op een bepaalde manier invloed en uiteindelijk kon niemand het zonder de ander.” John van Geffen van abcnova was verantwoordelijk voor het proces- en projectmanagement. De Uithoflijn was zo’n invloedrijke factor, legt hij uit. “Met complexe eisen en veel overlegniveaus. Het was constant schakelen van macronaar microniveau en weer terug. Uitdagend en leuk, maar ook heel zwaar.” Tafelconstructie De gemeente had in eerste instantie een zware betonnen tafelconstructie ontworpen voor boven het tramstation om hier een gebouw mogelijk te maken. ABC Vastgoed dat de ten

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication