Fahid Minhas Marc van Os we op dit OV-knooppunt durven af te stappen van de standaard-parkeernorm. Deze doelgroep maakt volop gebruik van het OV en concepten als deelfiets en deelauto.” Van Os: “Het parkeren houden we bij de woningen weg en doen we in zogenoemde parkeerhuizen. In de loop van de ontwikkeling zullen we nader onderzoeken of het wellicht met nog minder parkeerplaatsen af kan.” De realisatie start naar verwachting eind volgend jaar, na het afronden van inspraakprocedures en MER. Verstedelijking op OV-knooppunt Schieveste staat als voorbeeld van verstedelijking op een OV-knooppunt inmiddels goed op de kaart. Niet alleen het Rijk maar ook partijen als NS, RET en ProRail herkennen de opgaven en kansen die hier liggen. Woningbouw zoals op Schieveste maar ook op andere locaties rondom het station én de ingezette herstructurering van het bedrijventerrein boven rijksweg A20 vergroten immers de vervoersvraag. Om de bereikbaarheid van deze ontwikkelingen te ondersteunen, is een stevige upgrade van het station Schiedam-Centrum tot een integrale overstapterminal noodzakelijk. Upgrade station Het station en het stationsgebied zijn nauw verbonden met de plannen van OCS. Station Schiedam Centrum heeft als integraal OV-station een zware regionale functie en verdient wel een stevige upgrade, legt Minhas uit. “Het is redelijk verouderd en samen met de Metropool Rotterdam Den Haag onderzoeken we gezamenlijk met NS, RET en ProRail de renovatie- en uitbreidingsmogelijkheden. De Ontwikkelcombinatie Schieveste bestaande uit: Marco Dijkshoorn (Van Omme & De Groot), Job Posner (Synchroon), Hans Borsje (VolkerWessels Vastgoed) en Marc van Os (Dura Vermeer). Van link naar de rechts op de foto Stationslocaties 2020/2021 - 75
76 Online Touch Home