83

woningen. “9.000 daarvan ontwikkelen we in de spoorzone die daarmee één van de icoonprojecten is.” Zwijndrecht en Dordrecht willen daarnaast ook 30.000 nieuwe arbeidsplaatsen creëren. “Grote ambities, maar daar houd ik wel van. Samen met provincie en Dordrecht en ondersteund door de Woondeal-afspraken kunnen we dat realiseren.” Er is een stuurgroep waarin beide gemeenten en de provincie de besluiten nemen. “Samen sta je simpelweg sterker.” Buiten de geijkte paden DiZtrikt is de nieuwe naam voor het Zwijndrechtse deel van de spoorzone, waarbij de Z symbool staat voor Zwijndrecht. Huizinga: “DiZtrikt gaat buiten de geijkte paden, zowel in naam – we wilden het niet Spoorzone 078 noemen – als in aanpak. We hadden bijvoorbeeld heel snel een samenwerkingsovereenkomst met wooncoöperatie Woonkracht10. Dat laat zien dat er daadkracht en veel wederzijds vertrouwen aanwezig is. Nu zijn we zover dat we de markt de kans geven om mee te doen. Om mee te denken en binnen het raamwerk dat er ligt samen verder te ontwikkelen. Onze visie is niet in beton gegoten; als we over vier jaar anders denken over bijvoorbeeld de energietransitie of mobiliteit, dan moeten we het op dat onderdeel opnieuw vormgeven.” Enorm uitdagend In DiZtrikt is ruimte voor circa 800 huur- en koopwoningen, inclusief sociale woningbouw. DiZtrikt moet ook bijdragen aan een meer evenwichtige bevolkingssamenstelling en daarom is er in de plannen ook ruimte voor woningen in het duurdere segment. Huizinga: “De duurzaamheidsagenda, de energietransitie, mobiliteit en bereikbaarheid, verschillende typen woningbouw; alles komt hier samen en dat maakt het enorm uitdagend. De markt reageert heel positief op onze plannen.” Impressie Stedelijke ontwikkeling in het groen Miriam Bode, programmamanager Spoorzone: “Er zijn nu veel grote, brede wegen in het gebied. Die willen we aanpakken ten gunste van fietsen en lopen met ruimte voor het OV, met minder aandacht voor de auto en met meer groen. We noemen dat groen-stedelijke ontwikkeling. Het gaat erom dat we een vertaalslag weten te maken richting klimaat en werken en wonen in gemengde wijken. De nieuwe banen moeten bijvoorbeeld mede ontstaan omdat het gebied ook ruimte biedt aan werkplekken voor zzp’ers en kleinere bedrijven in gemengde gebouwen. Denk aan levendige plinten in de gebouwen, woningen met bedrijf aan huis. Van alles wat.” Kansen DiZtrikt biedt grote kansen; vanaf station Zwijndrecht is het eerstvolgende station in Wethouder Jacqueline van Dongen (leefomgeving, wonen, klimaat), Miriam Bode (programmamanager Spoorzone) en wethouder Jos Huizinga (ruimtelijke ontwikkeling en grote projecten) Rotterdam slechts tien minuten verderop en ook Brabant is goed bereikbaar met de trein. Behalve het spoor, zijn er verbindingen met de waterbus richting Dordrecht en Rotterdam. Er zijn plannen om de oude spoorverbinding Leiden – Dordrecht nieuw leven in te blazen als lightrail-verbinding. Bode: “En het gaat hier ook om een heel mooi achterland, met onder meer de Biesbosch, het rivierfront en diverse recreatiegebieden in de Zwijndrechtse Waard.” Geliefd Wethouder Jacqueline van Dongen (Wonen): “We vragen om lef en creativiteit. Dit soort gebieden zijn heel geliefd. Dat is terecht, vanwege ligging en bereikbaarheid. Maar het vraagt ook sociologische samenhang. Dus niet denken vanuit de bakstenen, maar vanuit de mensen. De compactheid van het gebied is een kracht om het mooi en duurzaam in te richten met mogelijkheden om buiten te verblijven en te ontmoeten, met ruimte voor de fietser en de voetganger. Dat past ook in de trend waarin we meer voor elkaar moeten en willen zorgen. Het masterplan daagt daarop ook uit.” Huizinga tot slot: “DiZtrikt is het nieuwe Zwijndrecht, stoer, eigentijds, maar toch vertrouwd. Een open gemeente waar mensen elkaar ontmoeten, waar veel voorzieningen zijn en waar het fijn wonen, werken en leven is. Zwijndrecht wil nu aan de slag. Doe mee en daag ons uit.” << Gemeente Zwijndrecht Melissa Blanken info@spoorzone.nl www.DiZtrikt.nu Stationslocaties 2020/2021 - 83

84 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication