LOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES Ede-Wageningen verbindt Station Ede-Wageningen wordt compleet vernieuwd. Ook het omliggende gebied wordt flink aangepakt. Er komt een P+R met ruim 500 parkeerplaatsen en een fietsenstalling met ongeveer 1.800 plaatsen. Daarnaast komt er een bewaakte stalling voor ongeveer 6.000 fietsen. Op het station zijn goede informatievoorzieningen, een divers aanbod van stationsvoorzieningen (waaronder winkels) en comfortabele wachtruimtes. Ook worden de overstaptijden verkort. De werkzaamheden starten volgend jaar. Spoorzone Ede verbindt straks twee woonwijken. Twee tunnels voor Nunspeet Station Nunspeet ligt aan de spoorlijn Amersfoort – Zwolle. De Nunspeetse stationsomgeving krijgt een facelift waarbij de huidige spoorwegovergang plaats maakt voor twee afzonderlijke tunnels: één onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer en één voor langzaam verkeer met hierbij ook een toegang tot het perron. De verwachting is dat de bouw eind 2024 gereed is en dat beide tunnels het jaar daarop gebruiksklaar zijn. Nijmegen uitgebreid op de schop Nijmegen is een belangrijk knooppunt op het drukke traject Schiphol - Utrecht - Nijmegen. Het station krijgt een derde perron en er komen meer liften en (rol)trappen om overstappen eenvoudiger te maken. De reizigerstunnel wordt verlengd. De gemeente, ProRail, NS en de Provincie Gelderland werken samen om het stationsgebied verder te ontwikkelen tot een comfortabel, overzichtelijk en handig OV knooppunt. Aan de westzijde komt een nieuwe toegang tot het station, een beheerde fietsenstalling voor 3.000 plaatsen en een Kiss en Rideplaats. Aan de westzijde legt de gemeente ook een nieuwe snelfietsroute aan en past het de omringende infrastructuur aan voor een betere bereikbaarheid van het station. Voor de centrumzijde onderzoekt de gemeente hoe het de looproutes tussen het station en de binnenstad kan verbeteren. Ook de stationshal en de directe omgeving maken deel uit van de studie. Glocal City District in Rotterdam In Rotterdam ontwikkelt het gebied rondom station Rotterdam Centraal zich tot een Glocal City District; een mix van het ‘lokale’ en het ‘wereldse’. Lokale smaakmakers hebben hun plek naast grote internationale bedrijven. De komende jaren komen nieuwe initiatieven van de grond die het Rotterdam Central District verder versterken als (internationale) toegangspoort tot de binnenstad van Rotterdam. Zo realiseert Maarsen Groep tegenover het station het complex The Modernist. Het ontwerp bevat een levendige plint met daarboven vier lagen kantoren en twee woontorens. En pal naast het station komt Tree House van ontwikkelaar Provast. Het nieuwe gebouw krijgt een kwalitatief woningaanbod, flexibele kantoren en ook een cultuurplatform en horeca. Ontwikkelingen zijn er ook in Rotterdam Oost. Station Rotterdam Alexander is ingrijpend verbouwd. Zowel trein als metro zitten nu onder één dak waardoor reizigers snel en comfortabel kunnen overstappen. Het nieuwe stationsgebouw heeft een moderne en open uitstraling. Gemeente Rotterdam ziet kansen om het gebied rondom het OV-knooppunt verder te ontwikkelen tot hét centrum van Rotterdam Oost. Samen met partners in het gebied wordt gewerkt aan een breed gedragen plan voor deze zogenoemde Alexanderknoop. Het doel is een levendig centrum met sterke woon-, werk-, winkel- en vrijetijdsfuncties in een groene en klimaatbestendige omgeving. Stationslocaties 2020/2021 - 91
92 Online Touch Home