binnen de maatschappij, aangezien zij hier al mee hebben kunnen oefenen. Acteurs worden zich bewuster van zichzelf en hun omgeving. Leren van elkaar is hierin een belangrijk gegeven. Door middel van theater worden acteurs voortdurend geprikkeld om nieuwe situaties aan te gaan, nieuwe thema’s te ontdekken en hierover te leren. Ondanks dat de algemene kennis en intellectuele vaardigheden bij mensen met een verstandelijke beperking sneller een grens bereiken, wordt hierin wel een duidelijke ontwikkeling ervaren. Acteurs worden zich steeds meer bewust van hun eigen houding. Ze leren hun lichaam te gebruiken als hun instrument, waarmee ze dingen kunnen uitbeelden en uitstralen. Zowel het bewegingspatroon, als het uithoudingsvermogen en de conditie worden vergroot. Beroepskrachten ervaren een diversiteit aan communicatievormen, zowel verbaal als nonverbaal. Aangezien acteurs zich verbaal wel ontwikkelen, maar de verstaanbaarheid toch lastig kan blijven, hebben zij de non-verbale communicatie hard nodig ter ondersteuning. 2.2 Deelvraag 2 Welke invloed heeft het maken van theater, volgens acteurs met een lichte tot matige verstandelijke beperking, op hun ontwikkeling? Het uiten en (her)kennen van emoties zien acteurs als een aspect dat theater hen leert. Zij zijn beter in staat om hiermee om te gaan. Daarnaast benoemen ze de belangrijke IK BEN ACTEUR, Over de invloed van theater op mensen met een verstandelijke beperking 17
18 Online Touch Home