22

en welk gedrag en welke houding daarbij hoort. Theater biedt in dit geval een oefenwereld om hiermee te spelen. ★ Uitgebreide uitdrukkingsmogelijkheden Naast dat de spraak gestimuleerd wordt, weten acteurs het non-verbale uitdrukkingsvermogen ook steeds verder te ontwikkelen. Acteurs zijn zich steeds bewuster van de verschillende mogelijkheden, die ze vervolgens inzetten in hun spel. ★ Ontwikkelen van vaardigheden die het groepsproces ondersteunen Acteurs worden onderdeel gemaakt van dit proces door hen hierin te betrekken. Er wordt een beroep gedaan op samenwerking, vertrouwen, aanpassen en acteurs moeten rekening met elkaar leren houden. ★ Positieve invloed op het dagelijks leven Opgedane kennis en ervaringen blijven niet in het theater, maar worden ook thuis, in het dagelijks leven toegepast. Oefenmomenten in het theater biedt acteurs handelingsalternatieven die ze kunnen integreren in hun leven buiten het theater. Naast de bevindingen in vergelijking met de literatuur, kunnen er ook nog enkele nieuwe conclusies getrokken worden uit dit onderzoek. IK BEN ACTEUR, Over de invloed van theater op mensen met een verstandelijke beperking 22

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication