Om de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Christelijke Hogeschool Windesheim in zijn geheel af te ronden, is een onderzoek verricht naar de meerwaarde die theater heeft op de ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking. Uit dit onderzoek is gebleken dat theater wel degelijk een meerwaarde heeft op de cognitieve, sociaal-emotionele, lichamelijke en communicatieve ontwikkeling van mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking. Zo fungeert theater als oefenwereld, waarbinnen dingen uitgeprobeerd kunnen en mogen worden. Er vindt zelfbewustwording plaats door het leren kennen van het eigen kunnen en de mogelijkheden. Men leert zichzelf beter uitdrukken, doordat men hier mee kan oefenen, maar ook mogelijkheden voorbij ziet komen bij andere acteurs. Leren van anderen is daarom ook een hele belangrijke meerwaarde. En ook het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden, verbaal en non-verbaal, is een aspect wat door middel van theater wordt gestimuleerd en ontwikkeld. Nu de aanwezige kennis en ervaringen zijn geïnventariseerd, dit is vergeleken met beweringen in theoretische naslagwerken en hier een conclusie uit is getrokken, dient deze informatie als basis om de ontwikkeling van mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking zo optimaal mogelijk te ondersteunen. In dit rapport wordt advies gegeven over de wijze waarop dit vormgegeven kan worden. IK BEN ACTEUR, Over de invloed van theater op mensen met een verstandelijke beperking 9
10 Online Touch Home