60

MIJN MANIER VAN WERKEN STOPPEN EN OPNIEUW BEGINNEN De buitenkant van een huis moet aansluiten bij de karakteristieken van de plek, ze is beeldbepalend voor de omgeving en representeert de eigenaar. De binnenkant van een huis is voor mij net zo belangrijk. Vanuit gebruik en waarde werk ik naar vorm. Er moet harmonie zijn tussen binnen en buiten. De verhoudingen tussen het één en het ander moeten kloppen. Ik hecht de binnenzijde zo optimaal mogelijk aan de kwaliteiten van de buitenruimte, de zonnestand, het uitzicht, de windrichting. Ik hecht waarde aan een aansprekende ruimtelijke beleving. In mijn architectuur gaat het om evenwicht tussen functionaliteit en belevingswaarde. Goed menselijk functioneren staat voorop. De routing in een huis moet logisch zijn, verloren ruimtes en onlogische looplijnen probeer ik te voorkomen. Ruimtes moeten fijn, functioneel en goed bruikbaar zijn. Mijn architectuur maak ik constructief logisch en bouwkundig goed en duurzaam te realiseren. Niet het bouwsysteem is voor mij bepalend voor de indeling, of de vormgeving en materialisering van een woning, maar de wensen van de opdrachtgever en de eisen van de context. Mijn architectenbureau is ongebonden en kan beschikken over elk denkbaar bouwsysteem. Onafhankelijkheid, kennis en ervaring geven keuzevrijheid. Ook het borgen van de bouw- en investeringskosten, het verkrijgen van de vergunningen, de selectie van de juiste aannemer, de bouwbegeleiding en het verzorgen van de oplevering en de nazorg zijn zaken die ik op me neem als resultaatverantwoordelijke namens de opdrachtgever. Veel uiteenlopende woningen heb ik samen met mijn team en externe adviseurs mogen realiseren. Altijd volgens de wensen van de opdrachtgever, passend op de plek waar ze gebouwd zijn en gerealiseerd binnen het gestelde budget en planning. Met een hecht team wil ik een inspirerende én betrouwbare partner voor onze opdrachtgevers zijn. Hiervoor heb ik beelden getoond van gerealiseerde woningen. Op het moment van schrijven heb ik 318 particuliere woningen gerealiseerd. Toen de economie op haar hoogtepunt was, in de jaren voorafgaand aan de economische crisis, ben ik gestopt met het maken van particuliere woonhuizen. Ik had geen naam opgebouwd als een bouwer van dure villa’s, maar van fijne woningen voor iedereen. Duur of groot of luxe is voor mij nooit een selectie noch een uitsluitingscriterium geweest. Ik maakte met net zo veel plezier een woonhuis voor een klein budget als voor een groot budget. Ik stopte in de tijd dat wit bouwen werd gedegradeerd tot “witte schimmel”. Witte woningen bouwde ik veel, maar mijn woningen behoorden niet tot de “schimmelcategorie”. Toch deed de verkettering zeer en het had invloed op mijn beoogde opdrachtgevers. Moderne mensen durfden / mochten niet meer “mooi wit” te bouwen. Het was ook in de tijd dat de economische crisis in de lucht hing en de hang naar vroeger opkwam. Het mocht niet meer eigentijds, optimistisch, licht en creatief, maar het moest zoals het vroeger was, met donkere stenen en met roeden en retrodetails. Niet de kwaliteit van de indeling was belangrijk, maar de grootte van het huis. Het was ongeveer de tijd waarin wijken werden opgezet met te grote huizen, met te weinig kwaliteit en te dicht op elkaar gebouwd. Mijn idealen voor fijn particulier wonen kon ik niet meer kwijt en ik besloot er mee te stoppen. Maar, het bloed stroomt waar het niet gaan kan, ik wil graag woningen bouwen. Het is prachtig werk om voor leuke mensen een droom te realiseren; met mijn vak bij te dragen aan het geluk van mensen. Nu kan ik dat natuurlijk ook met mijn andere werk, maar een woonhuis is een heerlijke opgave waar ik graag aan werk. Ik pakte de draad weer op, met dezelfde idealen als voorheen. Er kwamen in de periode van de economische crises diverse opdrachtgevers langs die een mooi groot en modern huis wilden. Helaas ging de bouw ervan om uiteenlopende redenen niet door. Gelukkig lag het niet aan de ontwerpen die ik maakte, de opdrachtgevers waren enthousiast. Meestal was de droomkavel die gedacht was niet te verwerven. Ook lag het aan de beschikbare budgetten en gestegen bouwprijzen waardoor de gedroomde wensen niet binnen het budget gerealiseerd konden worden. Jammer, maar het waren wel mooie kansen om te laten zien hoe een woning van nú er uit kan zien. Anders dan de woningen die ik eerder in dit boek liet zien. Bijzonder is die onoverbrugbare kloof tussen wat “toen” modern was en dat nu (juni 2018) helemaal niet meer is. Zo zie je hoe sterk vormgeving bepaald wordt door tijd en omstandigheden. De opkomst van “plaatjes sites” op het “Word Wide Web” heeft veel invloed op de keuzes die mensen maken. Er worden plaatjes uitgezocht van mooie buitenkanten. De vraag “wat past bij ons” wordt minder gesteld. Een ontwikkeling die vaak niet leidt tot een duurzaam passend huis. Ik blijf graag de wensen van mensen vertalen naar de context. Zonder commerciële toeters en bellen. Puur het vertalen van mensen wensen. Dat is waar ik voor ga. Ik blijf me inzetten voor mooi particulier wonen. Eerlijk, betaalbaar en voor lang woonplezier. KADER IN HET LANDSCHAP Op de pagina hiernaast een droomvilla aan het water die ik ontwierp. Het bleef een droom. Het was een prachtige ontwerpopdracht en we konden onze 3D renderkwaliteiten testen. De opdrachtgever kon de kavel helaas niet bemachtigen. Het ontwerp is een rechthoekig volume dat, zo laag mogelijk in het landschap gelegen, het wonen omsluit. Bijna rondom is er contact met het landschap. De gevels zijn zo veel mogelijk van glas, er is zonwering in het dak en een veranda rondom. Interieur, exterieur en omgeving zijn in harmonie verbonden. Modern, comfortabel en duurzaam. Eerlijk beton, driedubbel glas en puur hout. Het dak is bekleed met zonnecellen die de energie voor het huis leveren. Een droomhuis op een droomlocatie. Heel speciaal voor locatie en opdrachtgever. 60

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication