16

De opdracht om de zichtbaarheid van de kathedraal in de wijk te vergroten, heeft een in meer dan één opzicht opvallend resultaat opgeleverd. De twee enorme houten schalen zijn met elkaar verbonden door een unieke band van glas in lood W e spreken Marie-Caroline Piot voor haar lezing in Castellum Hoge Woerd. Het architectenbureau blijkt in 1973 door drie partners te zijn opgericht: ‘Inmiddels zijn we met z’n twaalven uit verschillende generaties. Zelf ben ik zes jaar geleden als partner toegetreden. We werken volgens het principe van collectieve creatie. We opereren dus niet individueel, maar als groep en profiteren van elkaars ideeën. We komen elke maandagmorgen bijeen en laten dan alle lopende projecten die zich in een belangrijke fase bevinden, de revue passeren. Met deze werkwijze onderscheiden we ons van de meeste andere architectenbureaus. We staan ook open voor hun ideeën en nodigen ze regelmatig uit om met ons van gedachten te wisselen. We zijn in Parijs opgericht, maar hebben ook vestigingen in Beijing en Shanghai. Bij de opening van onze vestiging in Shanghai in 2003 ben ik zelf nauw betrokken geweest. De directe aanleiding om ons daar te vestigen was het masterplan dat we destijds voor de World Expo Shanghai 2010 hebben gemaakt. Het genereerde toen enorm veel mogelijkheden voor ons. In de vier jaar dat ik daar heb gewerkt, heb ik geleerd dat de Chinese architectuur wordt gedomineerd door grote schaal en hoge snelheid, maar ik heb de Chinese architectuur ook een metamorfose zien ondergaan. De laatste decennia werd de meerderheid van de gebouwen standaard en technisch ontworpen. Er waren nauwelijks private architectenbureaus. Dankzij de instroom van jonge architecten die veel vrijer denken en zich door architecten uit andere delen van de wereld laten inspireren, is een ander en veel creatiever architectuurlandschap ontstaan. Wij hebben ook een aantal jonge, Chinese architecten in dienst. In totaal werken zo’n 150 architecten bij ons bureau. De laatste jaren hebben we onze internationale activiteiten verder uitgebreid, met name in China en het Midden-Oosten. Recent tekenden wij onder meer voor een nieuw cultureel centrum in Jinan en het Nationale Theater van Bahrein.’ Lokaal materiaal ‘Een aantal jaren geleden hebben we een interessante internationale competitie gewonnen die door de Afghaanse regering was uitgeschreven voor het ontwerpen van een nieuwe stad direct ten noorden van Kabul. Na de val van het Taliban-regime keerden veel gevluchte Afghanen naar hun land terug. De bevolking van Kabul groeide naar vier miljoen inwoners en dat plaatste de regering voor structurele problemen, met name met betrekking tot de verslechtering van de leefomgeving. Dit zogenaamde Grand Kabul-project voorziet in duurzame oplossingen die er ook voor zorgen dat de natuurlijke hulpbronnen tot in lengte van jaren behouden blijven.’ We vragen Marie-Caroline naar haar kijk op hout: ‘We weten allemaal dat hout een CO2-neutraal materiaal is, dat van toenemende betekenis is als het gaat om de eisen die tegenwoordig aan duurzaam bouwen worden gesteld. Binnen het kader van de circulaire economie wil ik bovendien wijzen op het gemak waarmee hout kan worden afgebroken. Maar bovenal is hout een warm materiaal in de interactie met de mens. Die warmte van hout heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij het verbouwen van de kathedraal in Créteil waar we zo nog over zullen spreken. Een ander aspect van hout is dat het vaak een lokaal materiaal is, met andere woorden: het groeit in de directe omgeving van waar het wordt verwerkt en toegepast en dat beperkt uiteraard de CO2-uitstoot bij het transport. Een mooi voorbeeld daarvan is de school die we hebben ontworpen in Mirecourt, een plaats in de Vogezen te midden van één van de grootste bosgebieden in Frankrijk. Onder een groot dak is de school als een soort ‘dorp’ ontworpen waarbij de verschillende 16 INHOUT 47/2016 Foto ©Luc Boegly Foto ©Yves Mernier

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication