12

De stukadoor kan aan de slag en het dakraam kan worden afgetimmerd we al in de eerste week geplaatst. Bij de afwerking ging het onder meer om het isoleren van de buitenwanden en het dak alsmede het aanbrengen van de plafondplaten.’ Manager Maarten Post van Jongeneel Het Houten Hart: ‘Wij opereren vooral als haalcentrum maar we kunnen ook op de bouwplaats leveren’ en mijn offerte met de opdrachtgever. Als we het daarover eens zijn en de vergunningen zijn verleend, dan verzorg ik het tekenwerk en worden de materialen besteld. Op dag 1 van de bouw hebben we de bitumen van het platte dak gehaald, de opening voor het trapgat gemaakt, de basis waarop de vloerbalken komen te liggen waterpas gesteld, de balken gemonteerd en de vloer gelegd. Op dag 2 hebben we ’s morgens de trap in het gat laten zakken, de geprefabriceerde wanden geplaatst, de dakbalken gemonteerd en de dakplaten bevestigd. De enorme bouwkraan waarmee we de trap en de kant­en­klare wanden omhoog hebben gehesen, maakte veel indruk, zowel op de bewoners als op de omwonenden. De hele straat liep uit. ‘s Middags hebben we het dak met bitumen laten dichtbranden en waren we honderd procent waterdicht. Dus al na twee dagen. Zoals jullie zullen zien op een van de foto’s die bij dit artikel worden geplaatst, heeft de dakopbouw aan de voorkant een schuin gedeelte. Dat gedeelte is, net als de wanden, in houtskeletbouw vervaardigd. Tegen het einde van de eerste week was het complete aanzicht gereed, inclusief het metselwerk en het leggen van de pannen op het schuine dakgedeelte. In de tweede week zijn we met de afwerking begonnen. De eveneens geprefabriceerde binnenwanden hadden 12 INHOUT 51|2017 Houten Hart ‘Tegen het einde van de tweede week kon de stukadoor aan de slag. We zitten nu in de derde week en moeten nog wat laatste klusjes uitvoeren zoals het aftimmeren van het dakraam en het plaatsen van de trapleuning. Daarna kunnen we de deuren afhangen en is deze klus geklaard.’ We vragen Rob naar zijn relatie met Jongeneel. Die blijkt al heel lang te bestaan: ‘Ik kwam er al toen ik op mijn vijftiende in dit vak begon en dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Ik loop makkelijk bij ze binnen, drink een bakkie koffie, maak een praatje, wordt goed geholpen en kan ook bij ze terecht als ik een advies nodig. Prima dus.’ Rob van Soest is klant bij Jongeneel Het Houten Hart in Utrecht. Manager Maarten Post is ook bij het gesprek aangeschoven. We stellen hem een vraag die hij ongetwijfeld vaker heeft moeten beantwoorden: Waar komt die bijzondere naam vandaan? Maarten Post: Die vraag krijg ik inderdaad wel meer. Jongeneel was vroeger als houthandel in het hart van de stad gevestigd. Toen is die naam ontstaan. Om hem te behouden is onze vestiging er op een gegeven moment naar vernoemd. Wij opereren vooral als haalcentrum voor de vele zzp’ers en samenwerkende zzp’ers die in deze stad actief zijn, maar we kunnen via het distributiecentrum op de bouwplaats leveren. We kunnen ook op maat leveren. Zo werken we al jarenlang voor woningbouwcooperaties die in de steeds meer werk uitbesteden. Wij zorgen er voor dat de bestelde goederen just­in­time op het werkadres worden afgeleverd. De klant van tegenwoordig wil worden ontzorgt.’ 

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication