5

die alleen YHWH kan doen, zoals de zonden van mensen vergeven of de chaotische wateren tot rust brengen. Dit betekent dat Jezus een mens is, onderscheiden van God, en ook God. Dat klinkt misschien gek, totdat je de Hebreeuwse Geschriften hebt gelezen, die je hierop hebben voorbereid. De eerste volgelingen van Jezus, de apostelen, spraken over Zijn identiteit met behulp van de taal van Gods eigenschappen. Ze noemden Jezus de ‘Glorie van God’. De apostel Paulus noemde Jezus ‘de Wijsheid van God’. Johannes opent zijn evangelie met Jezus het ‘Woord van God, door wie de wereld is geschapen’ te noemen. Dan zegt hij: ‘Het Woord was bij God en het Woord was God!’ (Johannes 1:1) Jezus, die wordt afgeschilderd als God die mens is geworden, zou met God praten als een afzonderlijk persoon. Als Hij dat deed, noemde Hij Hem ‘Vader’. Toen Jezus over God sprak, verwees Hij niet naar een abstracte kracht of energie, maar Hij sprak over een persoonlijk wezen waarmee je een relatie/ band kunt hebben. Er bestaan in de Bijbel veel persoonlijke duidingen voor God, zoals Heerser, Schepper of Rechter. Jezus verwijst echter consequent naar God als ‘Mijn Vader’. Jezus ervoer God als een bron van oneindige liefde. Hij zei: ‘De Vader heeft Mij liefgehad van voor de schepping van de wereld.’ Door de Geest ervaarde Hij de liefde van de Vader. Maar hier hield het niet op. Jezus beloofde dat de Geest door Hem zou uitgaan en de liefde van de Vader zou delen met de hele mensheid en met de hele schepping. Dit is wat latere volgelingen van Jezus ‘de Drieeenheid’ noemden. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn één God van de Bijbel. Zelfs als we dit niet volledig begrijpen, is de God van de Bijbel geen wezen dat je hoeft te begrijpen. Het gaat erom dat we God kennen en door Hem gekend worden, zodat we deel kunnen nemen aan Zijn liefde. Khorhurd 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication