seerde. Ze brachten de politie in Darwin op de hoogte om 9.30 uur, die samen met de waterpolitie van Nhulunbuy een schip uitstuurde. Een Cobham Aviation Challenger SAR-vliegtuig uit Cairns, Queensland, gelokaliseerde Nigel dankzij zijn 121,5 MHz homing-baken, waarbij de AMSA-bemanning nauwkeurig een reddingsvlot liet vallen, op slechts een paar meter van de zeiler in het water. Het reddingsschip van de politie met drie bemanningsleden arriveerde vijf uur nadat hij was gelokaliseerd en bracht hem naar het Gove District Hospital. Hij leed aan uitputting en uitdroging en had tevens twee gebroken ribben. Het jacht van Nigel werd ongeveer 30 uur later gevonden en opgehaald door vrienden in Nhulunbuy. Gelukkig was Nigels geliefde kat, Stinky, zijn metgezel voor meer dan 15 jaar, veilig aan boord. Overleven dankzij voorbereiding Goed herstellende van het incident van 4 januari, zei Nigel, die als jongere leerde zeilen in het Verenigd Koninkrijk en nu een Australisch staatsburger is: “Ik heb het overleefd omdat ik goed voorbereid was en me heel goed bewust was van wat er mis kan gaan en wat er moet gebeuren om de slechtste scenario’s recht te zetten. Een positieve instelling is een must – je zult overleven, je zult erdoorheen komen.” “Ik zou ook tegen iedereen willen zeggen: neem alsjeblieft een PLB mee en, in drukke wateren, een MOB transmitter (Man Over Boord). Het is de goedkoopste en meest effectieve levensverzekering die u kunt kopen na een kwaliteitsreddingsvest. Als je in het water bent, is het te laat. De zee is een meedogenloos wezen dat wie slecht voorbereid is, zal verzwelgen. Er zijn geen twee kansen in de oceaan. Je gaat ofwel voorbereid of wordt een statistiek. “ Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 23 Nigel Fox.
24 Online Touch Home