E r waren 56 jachten en catamarans tussen de 39 en 80 voet van de partij en dat waren er aanzienlijk minder dan in de topjaren van deze 35 jaar oude Atlantische oversteek. Vorig jaar verschenen 280 boten aan de start. Het spreekt voor zich dat de Covid-19 pandemie het aantal inschrijvingen drastisch reduceerde. Maar op donderdag 3 december, bij het ochtendgloren in Saint Lucia, zeilde de langverwachte eerste aankomst van ARC 2020 gracieus rond Pigeon Island voor de laatste mijl van de Atlantic Crossing die op zondag 22 november in Las Palmas de Gran Canaria begon. Het was een indrukwekkend gezicht toen de verbluffende Marsaudon TS42 Banzaï de lijn passeerde in een matige zeebries van ongeveer 10 knopen. Banzaï vestigde een nieuw multihull-record voor de ARC traject en deed iets minder dan 11 dagen over de Atlantische Oceaan oversteek. In welgeteld 10d 21h 3m en 56s legden zij 3.090,7 zeemijlen af tot de aankomstlijn in Rodney Bay. De volledig Belgische bemanning aan boord, met schipper Vincent Willemart, was opgetogen en hun gejuich weergalmde rond de baai. Ze kregen de gebruikelijke Saint Lucianrumpunch en een uitpuilende mand met lokale producten, terwijl applaus klonk van het ARC Rally Control Team. Toen de zeilen eenmaal waren gestreken, kon Vincent een paar woorden zeggen: “We hebben een fantastische overtocht gehad en de sfeer aan boord van de boot was ook fantastisch. We zijn alle zes hele goede vrienden en we waren een goede ploeg samen. ” Hij was ook vol lof over zijn Marsaudon TS42. Spanning troef Het was dit jaar een spannende strijd tussen mono en multihull. Vanaf de dag dat de vloot vertrok vanuit Gran Canaria, tot de laatste paar uur, was het een close-run, met twee jachten die elk voor de line honours gingen. Vitali the Kid, double-handed gevaren door de beroemde Franse schippersduo Jean-Pierre “JP” Dick en Fabrice Renouard. Zij hadden het grootste deel van de oversteek de leiding in handen. Vanaf Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 14
15 Online Touch Home