21

aanvaring met een OFNI (Objet flottant non identifié – onbekend drijvend voorwerp) besloten de strijd te staken. Zij waren op ongeveer hetzelfde tijdstip vertrokken vanuit het Franse Lorient. De aanvaring had plaats ten noorden van de Kaapverdische archipel op zo’n 1.900 mijl van hun vertrekplaats. Tijdens de passage tussen de Kerguelen en Kaap Leeuwin, met meer dan 30 knopen, merkten Thomas Coville en zijn zeven bemanningsleden schade aan het stuurboordroer op. Na enkele uren hard werken, uitwisselingen met het technische team aan land, moesten ze de feiten onder ogen zien. Door de reparatie kan de boot niet langer op 100% van zijn capaciteit varen in een poging het Jules Verne Trophy-record te verslaan, ze hebben besloten om hun poging te stoppen, die op 25 november om 2:55 uur begon. De Sodebo Ultim 3 is momenteel onderweg naar Reunion, waar ze eind deze week verwacht wordt. De tussenstop bij Port Réunion in het noordwesten van het eiland zal naar verwachting enkele dagen duren, waarna de bemanning ongeveer drie weken zal varen tot Lorient waar ze medio januari verwacht worden. Zal een nieuwe start voor de Jules Verne Trophy dan deze winter mogelijk zijn? “Nee, we gaan niet opnieuw op weg, de boot zal qua aantal mijlen meer hebben gedaan dan een reis rond de wereld, hij moet worden gereviseerd, geïnspecteerd vanuit elke hoek, maar we zullen van de terugkeer profiteren om verder te werken aan de kennis en prestaties van deze jonge boot die in maart 2019 te water is gelaten ”, besluit de teammanager. Maar Thomas Coville en zijn team hebben wel aangetoond dat Sodebo Ultim 3 het potentieel heeft om het Idec Sport-record te breken (40 dagen 23 uur en 30 minuten). Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication