0

November 2020 - nr. 11

Mirabaud Sailing Video & Yacht Racing Image of the Century Drukke tijden voor de liefhebbers van de machtigste zeilvideo’s en zeilwedstrijdfoto’s . Maar liefst 131 professionele fotografen hebben een foto ingezonden voor de Mirabaud Yacht Racing Image of the Century award. De Top 80 foto’s die door de internationale jury zijn geselecteerd, zijn gepubliceerd op de evenementwebsite. We vinden beelden terug van een paar Nederlandse topfotografen die regelmatig in onze wedstrijdverslagen opduiken waaronder Stefan Coppers en Thom Touw. Ondertussen heeft een internationale jury een top 20 lijst samengesteld die er als volgt uit ziet: Top 20 fotografen (in alfabetische volgorde) Pierre Bouras (FRA) Thomas Campion (FRA) Michael Chittenden (NZL) Tom Coehoorn (NED) Brett Costello (AUS) Alexis Courcoux (FRA) Antoine Dujoncquoy (FRA) Bertrand Duquenne (FRA) Thomas Eibenberger (GER) Richard Gladwell (POL) Félix González Muñiz (SPA) Sören Hese (GER) Martin Keruzoré (FRA) Dallas Kilponen (AUS) Gilles Martin-Raget (FRA) Elena Razina (RUS) Ivo Rovira (SPA) Benoit Stichelbaut (FRA) Eloi Stichelbaut (FRA) Junxing Zhong (CHN) Kandidaten Mirabaud Yacht Racing Image: Foto cover:Thomas Campion (Fra) - Les Voiles de Saint-Tropez Foto rechts: Thom Touw (Ned) Boot e~magazine / november 2020 - pg. 2

Tot 10 november kan iedereen nog stemmen voor de publieksprijs. En tot 12 november kan gestemd worden Mirabaud Sailing Video of the Century, die bekroont de beste video’s die tussen 2000 en 2020 zijn geproduceerd. Voor de vierde editie van de wedstrijd zijn 17 nationaliteiten vertegenwoordigd, met video’s die de zeilwereld perfect illustreren. Van dinghy’s tot Ultimes multihulls, van training tot racen, met uiteraard diverse video’s van de Vendée Globe die over een paar dagen van start gaat. Emoties, spanning en adrenaline gegarandeerd! De winnaars worden maandag 23 november bekend gemaakt. Stem voor de Mirabaud Sailing Video Award: https://www.sailingvideoaward.com/videos.html Stem voor de Mirabaud Yacht Racing Image Award https://www.yachtracingimage.com/gallery.html Boot e~magazine / november 2020 - pg. 3

Vendée Globe start op 8 november 2020 Volgende week, op zondag 8 november om 13 uur, gaat de Vendée Globe van start in Les Sables d’Olonne. Het is de negende editie van deze solozeilwedstrijd met een afstand van 21.638 mijl, gelijk aan de omtrek van de aarde. De race wordt gevaren aan boord van 60 voet IMOCA’s. Voor de editie van 2020-21 zijn 33 schippers ingeschreven, het hoogste aantal ooit, goed voor 9 verschillende nationaliteiten. Er komen 8 nieuwe IMOCA’s aan de start en 19 boten zijn uitgerust met foils. Opmerkelijk is ook de deelname van zes vrouwelijke schippers. In het verleden zeilden hooguit twee dames mee. Record Het record is in handen van Armel Le Cléac’h. Hij finishte tijdens de laatste editie 2015-16 in 74 dagen en 3 uur. Tijdens de eerste editie in 1989 deed de winnaar Titouan Lamazou er 109 dagen en 8 uur over. Met de foil technologie die thans beter op punt staat dan vier jaar geleden, zit de kans er dik in dat dit record van Le Cléac’h zal sneuvelen. Als gevolg van de coronamaatregelen van de Franse overheid is het Boot e~magazine / november 2020 - pg. 4

racedorp in Les Sables d’Olonne gesloten, maar de start komt voorlopig niet in het gedrang maar zal zonder publiek plaats vinden. Wedstrijd te volgen via de website: https://www.vendeeglobe.org/ Of op Facebook: https://www.facebook.com/VendeeGlobe Foto: Luchtbeeld van de pontons – J-M Liot/Alea Boot e~magazine / november 2020 - pg. 5

Nieuw strategisch beleidsplan voor ‘Toerisme i Glansrol – met weinig schitt Innovatieve riviernatuur, erfgoedhotspots, beklijvende ervaringen en professionalisering van de gastvrijheid: het zijn enkele ambities uit het nieuwe strategisch beleidsplan voor ‘Toerisme in Scheldeland 2020-2025’. Een eind verderop krijgt water een glansrol toebedeeld. Maar daar gaat het in hoofdzaak om oevertoerisme.

i tt in Scheldeland 2020-2025’… ttering – voor water

De rivieren Schelde, Dender, Rupel en Durme zullen in de toekomst nog meer als raster voor het routenetwerk fungeren. Opvallende popups – denk aan een verplaatsbaar werfpaviljoen of uitkijktoren – in natuurinnovatiegebieden creëren aantrekkelijke ontmoetingsplekken bij het water. En de samenwerking met kunstenaars, designers en lokale organisaties en inwoners maakt de waterbeleving van fietsers en wandelaars nog intenser. De bootliefhebbers blijven op hun honger. Over aanmeerplaatsen, ankerplekken en dies meer, geen woord. Of toch niet helemaal. Bij de ‘Erfgoedspots’ vormt een betere ontsluiting van het rijke erfgoed – van scheepswerven en kastelen tot belforten en steenbakkerijen – een andere ambitie. Het kastelenproject ‘Van Steen tot Steen’ en het project ‘Scheepswerven in beeld’ rond het nautisch erfgoed hebben alles in zich om uit te groeien tot echte publiekstrekkers, aldus het rapport. Ook een vlottere verbinding tussen de diverse erfgoedhotspots staat op de agenda. Het finale opzet van het nieuwe beleidsplan? Een aantrekkelijk cultuuren landschapspark voor bewoners, bezoekers en ondernemers. Duidelijk dat bootliefhebbers best zelf het initiatief nemen, willen ze de bootbeleving een duwtje in de rug geven. In Klein-Willebroek is hier een bescheiden aanzet toe gegeven met de ‘donut-boat’. Donut boat, Klein-Willebroek. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 8

Scheepswerven Baasrode. Veer Mariekerke, Moerzeke, Sint-Amands.

Rudy Van der Ween, nieuwe president van Inland Waterways International Rudy Van der Ween, verantwoordelijke voor watertoerisme in de stad Gent en secretaris van Nautiv, beroepsvereniging van de Vlaamse nautische industrie, werd op 9 oktober 2020 tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders verkozen tot president van Inland Waterways International (IWI). Het mandaat loopt over drie jaar. IWI brengt mensen en organisaties samen die het behoud, het gebruik, de ontwikkeling en het goede beheer van binnenwateren wereldwijd ondersteunen. Het is bedoeld om het publiek bewust te maken van de voordelen van het gebruik van waterwegen voor een breed scala aan activiteiten. Dat gaat van vervoer over de binnenwateren over cruisen tot jaagpaden en ander recreatief gebruik. Tevens ligt de nadruk op de architectonische en landschappelijke waarden van de waterwegen en hun waardering als erfgoed. IWI is ook begaan met het herstel, waar nodig, van waterwegen die in verval zijn geraakt. Allen leden hebben een grote interesse in zowel de geschiedenis als de moderne betekenis van binnenwateren voor commercieel vervoer en recreatief gebruik. Tegenwoordig omvat het lidmaatschap 22 landen van over de hele wereld. Rudy was medeorganisator van de World Canals Conference in Gent in 2015 en zijn inzet en professionalisme overtuigde de leden om hem nu het voorzitterschap in handen te geven. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 10

Mijn passie. Juist nu. Tickets uitsluitend online! Bestel ze nu op boot.com #FOLLOWTHECALL Voor meer informatie: Fairwise bv Boot e~magazine / november 2020 - pg. 11 Hubert Frère-Orbanlaan 213 – B-9000 Gent Tel. +32 (9)245 01 68 info@fairwise.be

“Varen op draagvleugels” kent vliegende start Foiling of hydrofoiling is het varen op draagvleugels. Het weekend van 10-11 oktober organiseerde Sport Vlaanderen Nieuwpoort, WWSV en partners het allereerste foilfest op het spaarbekken. Door onder het water vleugels te plaatsen komt je plank of boot bij een bepaalde snelheid uit het water. Hierdoor vermindert de weerstand en neemt de snelheid toe. De acceleratie en stilte wanneer je plank of boot uit het water komt geeft een extra dimensie aan de beleving. Ondanks het wisselvallige herfstweer kwamen maar liefst 118 deelnemers proeven van de verschillende vormen van foiling op het spaarbekken. “We zijn heel tevreden met de massale opkomst”, vertelt Dirk Bossaert – centrumverantwoordelijke van Sport Vlaanderen Nieuwpoort. “Dit soort van events is een mooi voorbeeld van wat wij voor de toekomst in petto hebben op deze locatie. De bouw van een nagelnieuw watersporthuis en botenloods met oplevering in 2021 zal deze site nog meer transformeren tot een hedendaags centrum voor de watersporter”, besluit Bossaert. Nieuwe Olympische klasse Ook de iQFoil, de nieuwe Olympische klasse voor Parijs 2024 was op het appèl in Nieuwpoort. “Dit is voor ons land de allereerste tryout race en training event met het iQFoil materiaal,” zegt Tommy Maenhaut van Wind & Watersport Vlaanderen. “Onder deskundige begeleiding van iQFoil atleten Steven Van Broeckhoven en Thomas Broucke kregen 10 jeugdige windfoilers met een Olympische droom het ganse weekend lang de unieke kans om deze nieuwe wedstrijdklasse en materiaal beter te leren kennen,” aldus Maenhaut. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 12

Foiling spreekt een breed publiek aan, dat bewezen de meer dan honderd gegadigden die, ondanks het gure weer, deelnamen aan de verschillende try-outs in Foil wing, e-foil en windfoil doorheen het weekend. “Foiling is echt niet zo moeilijk als het lijkt,” vertelt Gaetan Geluck van Fly High Sports Oostduinkerke die mee de initiaties in goede banen leidde. “Het is verbazingwekkend hoe snel mensen deze nieuwe sporten opnemen. Het enthousiasme na de eerste vliegervaring beloofd veel moois voor de toekomst van deze sporten”, besluit Gaetan.

10de plaats voor Steven Van Broeckhoven Op het Gardameer in Italië vond van 19 tot en met 24 oktober de IQFoil International Games plaats. In normale omstandigheden had dit het eerste WK moeten zijn van de nieuwe Olympische windsurfklasse voor de Spelen van Parijs 2024, maar de internationale zeilbond World Sailing weigerde om dit jaar de WK-status toe te kennen. De organisator besliste om de wedstrijd toch te laten doorgaan onder de naam IQfoil international games. Een recordaantal van 118 mannen 66 vrouwen uit 29 landen waren aanwezig, onder hen heel wat regerende wereldkampioenen, deelnemers aan de komende Olympische spelen te Tokio, en topatleten uit het World cup circuit. Op deze bijzonder sterk bezette wedstrijd haalden de 2 deelnemende Belgen sterke resultaten. Ex-wereldkampioen freestyle windsurfen Steven Van Broeckhoven werd 10de en jonge Olympische belofte Thomas Broucke 50ste. Hoopgevende resultaten voor hun campagne richting kwalificatie voor de spelen in 2024 te Parijs. Nieuw format finale serie In plaats van de gekende medaillerace met de beste 10 als sluitstuk van een week fleet races, paste de IQFoil klasse een knock-out systeem toe voor de finale. Het doel is een attractieve finaledag die makkelijk te volgen is zonder voorkennis van de regels. De winnaar van de titel is de eerste over de lijn van de finale race, zonder dat er een optelsom moet komen met met scores uit eerdere races. De finaliste werden ingedeeld op basis van hun ranking in de tussenstand. De nummers 1 en 2 werden automatisch geplaatst voor de finale met in totaal vier surfers. De nummers 3 en 4 plaatsten zich automatisch voor de halve finale met zes surfers. De nummers 5 tot en met 12 streden in de kwartfinale voor de vier overige plaatsen van de halve finale. In dit systeem kan de 12de in de stand op de laatste dag nog kampioen worden, maar dan moet hij wel 2 kwalificaties doorkomen en de top 2 in de final verslaan. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 14

n n op officieus WK IQFoil Steven Van Broeckhoven haalt finaledag Aan het officieuze WK namen ook twee Belgische windsurfers deel. Thomas Broucke uit Bredene en Steven Van Broeckhoven uit het Limburgse Lommel. Steven begon zijn wedstrijd met een 16de plaats na de eerste dag en plaatste zich vanaf dag twee al rond de top-10. Op de voorlaatste dag kon er door gebrek aan wind geen races plaatsvinden en met een 9de plaats in de tussenstand kwalificeerde Steven zich voor de kwartfinale. Helaas kon hij niet doorstoten tot de halve finale en moest tevreden zijn met uiteindelijk een 11de plaats in de finales. Hierdoor moest Steven nog één plaats afgeven in de eindstand en sluit zo het officieuze WK af met een knappe 10de plaats. Met een 51ste plaats in de tussenstand kon Thomas Broucke zich niet plaatsen voor de finales. Maar in het sterke deelnemersveld haalde hij wel de Gold-Fleet. De laatste dag surfen zij nog 3 reeksen en zo kon Thomas nog één plaats klimmen in de ranking. Thomas sluit de IQFoil International Games af met een 50ste plaats op 118 deelnemers. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 15

Peacoq, een klassieke monohull vliegt als een In de zomer van 2013 werd de America’s Cup betwist met de AC72’s. Deze snelheidsmachines onthulden de magie van foils aan het grote publiek. De Fransman Patrick Billot, gepassioneerd zeiler vroeg zich af waarom het zeilen op een foilboot het voorrecht bleef van een beperkte groep kapitaal krachtige zeilers. Vijf jaar later werd de ‘Peacoq’ te water gelaten , een monohull voor twee personen met foils, bedoeld voor zeilliefhebbers van alle leeftijden. Dankzij de zelfregulerende J-folies is vliegen op het water met een minimum aan weerstand mogelijk. Resultaat, een absoluut opwindend gevoel van snelheid. De boot wordt volledig in Frankrijk geproduceerd (regio Pays de Loire). Er werd reeds een internationale klasse opgericht, de IPA of International Peacoq Association. Jaarlijks komen de eigenaars samen om hun passie voor foils te delen. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 16

fiere ‘pauw’ over het water Technische eigenschappen : Lengte: 4,20m Breedte: 1,82 m (folies omhoog) Architect: MMPROCESS Gewicht: 130 kg Schaal: sandwich, glasvezel, schuim, met koolstofafwerkingen Grootzeil: 9,5 m2 Zelfkerende fok: 3,5 m2 Systeem voor het verhogen van het roer - Foil- hefsysteem Zijfoils aluminium en composiet Prijs met standaarduitrusting: € 32.000 inclusief btw (Frankrijk) Boot e~magazine / november 2020 - pg. 17

Belgische top-10 plaats op het EK 49er Zondag 4 oktober 2020 behaalde 49er-team Yannick Lefèbvre en Tom Pelsmaekers de 8ste plaats op het Europees Kampioenschap. Dit EK vond plaats in het Oostenrijkse Attersee van 28 september tot en met 4 oktober. Het EK werd vooral gekenmerkt met weinig wind en lange wachtperiodes voor de zeilers. Het lange wachten of het niet kunnen uitzeilen van een race door het wegvallen van de wind maakte het er voor de zeilers niet gemakkelijker op. Ondanks deze omstandigheden werden er bij de mannen 12 van de 14 races gevaren, bij de vrouwen waren dit er 11 van de geplande 14 races. 49er-team Yannick Lefèbvre en Tom Pelsmaekers begonnen hun laatste dag op de 4de plaats in de tussenstand met vier punten achter op de top-3. Ondanks hun winst in race 11 behaalden ze vandaag ook hun twee hoogste scores van de hele wedstrijd. Hierdoor moesten ze nog vier plaatsen prijs geven in de eindstand en eindigen Yannick en Tom op de 8ste plaats. Bij de dames, de 49erFX, kwam het duo Anouk Geurts en Isaura Maenhaut in actie. Na elf races eindigden zij op de 21ste plaats van in totaal 40 teams. Van de elf gevaren races finishten zij er vijf in de top-10, met een derde plaats in de Gold Fleet als beste race. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 18

Boot e~magazine / november 2020 - pg. 19

Top-10 plaats voor Emma Plasschaert op het EK Laser 2020 In het Poolse Gdansk verzamelden van 6 tot en met 13 oktober meer dan 250 zeilers voor het Europees Kampioenschap Laser Standard en Laser Radial. Ook vier Belgische zeilers kwamen hier in actie. In de Laser Radial verschenen Emma Plasschaert en Isabelle Dompas aan de start, bij de Laser Standard waren dit William De Smet en Wannes Van Laer. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 20

Het EK kreeg vanaf dag 3 te maken met minder ideale zeilomstandigheden. Een zachte en veranderlijke wind maakte de keuze van de juiste koers alles bepalend. Draaide de wind of viel deze juist weg op de gekozen koers, kon dit de rangschikking in die race helemaal omgooien. Emma Plasschaert zeilde gedurende de qualifying series van het EK regelmatige resultaten rond de top-5 en klom zo na vier dagen naar de 3de plaats in de tussenstand. In de twee laatste dagen, de final series, zeilde ze echter zwaardere scores en zakte uiteindelijk nog naar de 10de plaats in het klassement. De twee minst goede scores worden van het totaal afgetrokken, echter is dit beperkt tot één aftrek van een score uit de final series. Hierdoor valt bij Emma de BFD (te vroege start onder een zwarte vlag) met 55 punten weg in de ‘final series’ en de 11 punten in de ‘qualifying series’. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 21

Het goud in de Laser Radial ging naar de Nederlandse Marit Bouwmeester. Zij kon verrassend genoeg nog op de laatste dag de Deense Anne-Marie Rindom voorbij steken in het klassement. Ook William De Smet liet het EK in de Laser Standard niet onopgemerkt aan zich voorbij gaan. Tot en met de voorlaatste dag stond hij op de 6de plaats met zicht op de top-5. Helaas moest hij de laatste dag nog een aantal plaatsen afstaan en eindigt hij op de 14de plaats in de eindstand. Net als bij Emma speelt ook bij William de aftrek van maar één score in uit de final series in het nadeel. Wannes Van Laer sluit zijn EK af op de 36ste plaats in de Laser Standard. Isabelle Dompas werd in de Laser Radial 106de, voor haar was dit het eerste EK in de Laser Radial klasse. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 22

Nieuwe boten najaar 2020, aanbod blijft Dacht je dat met de Coronaperikelen de introductie van nieuwe boten op een laag pitje zou komen te staan? Het tegendeel is waar. Ondanks het verschuiven of annuleren van de meeste Europese watersportbeurzen werden tal van nieuwe zeil- en motorjachten te water gelaten. De meeste introducties waren voorzien voor de najaarsbeurzen. Aangezien deze op de planning stonden gingen de werven aanvankelijk even op de rem staan, maar werden de nieuwe types die in de pijplijn zaten toch geïntroduceerd. Virtueel, private… verschillende formules werden bedacht. Op onze redactie kwamen de voorbije maanden niet minder dan 32 persberichten binnen van nieuwe boten . En wij ontvangen zeker niet alle berichten, dus in realiteit moeten het er nog een stuk meer zijn. De vakbeurs IBI-MetsTrade heeft samen met Raymarine een ‘Boat Builder Award’ in het leven geroepen om de botenbouwers die ondanks de Covid-bedreiging nieuwe modellen op de markt brachten te bekronen en hen zo een steuntje te geven. Motorjachten Wij presenteren een selectie uit het nieuwe botenaanbod. Daarbij zijn we zeker niet volledig. Alles wijst er op dat de botenbusiness in deze moeilijke tijden zich weet te handhaven, varen ‘in de eigen bubbel’ is een gezond en veilig alternatief op gebied van reizen en ontspanning. Toch kan dit niet verhinderen dat er ontslagenen vallen bij de grootste botenbouwers. Het is wachten op een vaccin voor er sprake kan zijn van een post-corona tijdperk en dan zal blijken of we kunnen terugkeren naar ‘business as usual’. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 24

indrukwekkend Azimut presenteert op de Fort Lauderdale Boat Show in de States de Magellano 25 meter. De Amerikaanse markt is een belangrijk afzetgebied voor deze Italiaanse werf. Op diezelfde beurs is Vanquish aanwezig met de VQ115 Veloce. Met een top van53 knopen misschien wel het snelste alumium superjacht op de markt, aldus de werf. Met de Grand Trawler 62 wil Bénéteau nieuwe horizonten verkennen. De nieuwste telg in de Swift Traweler lijn van de Franse werf maakt het mogelijk om groet afstanden te overbruggen op en praktische en veilige manier. Het rangebereik van de 62-voeter voorzien van twee MAN i6730 PK motoren bedraagt zo maar eventjes 900 mijl waarbij met 10% brandstofreserve wordt rekening gehouden en met een gemiddeld snelheid van 8 knopen. Van een indrukwekkend cruise range gesproken. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 25

De Hanse Group uit het Duitse Greifswald,stelde de nieuwe FJORD 41 XL voor, een motorjacht met een compleet nieuw lay-outconcept. De klant wordt de hoofdontwerper van zijn eigen jacht dankzij een modulaire configuratie aan dek en een variabel interieurontwerp. Om dit concept te implementeren is een nieuwe romp ontwikkeld, met ’s werelds grootste T-top. Dit creëert naast een uitstekende zonwering de ruimte voor een eersteklas interieur en dekontwerp. Met in totaal 90 mogelijke combinaties aan dek kan de FJORD 41 XL aangepast worden aan de individuele wensen van de klant.

De nieuwe Marex 330 Scandinavia is als familieboot ontworpen als een kleinere versie van het vlaggenschip van de werf, de Marex 375. Het is een volledig planerende boot. De romp en het dek zijn volledig nieuw. De boot wordt geleverd met een enkele of dubbele motor, zowel as- als hekaandrijvingen. De kruissnelheid is van 23 tot 30 knopen en de topsnelheid van 28 tot 38, afhankelijk van het gekozen motorvermogen. Absolute komt al met de 50 Fly generatie 2021 aanzetten, met een uitstekende balans tussen grootte en functionaliteit, maximaal comfort en absolute leefbaarheid. Dit dynamische en innovatieve jacht biedt diverse combinaties van kleuren, materialen en afwerking. De lijnen van de buitenkant accentueren de brede ononderbroken ramen. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 27

Het Friese KM Yachtbuilders bouwt al 20 jaar aluminium zeilschepen. In september 2020 werd de Bestevaer 53 MY gelanceerd, een zeewaardig aluminium motorjacht . Elegant, tijdloos en onderscheidend: dit motorjacht combineert duurzame esthetiek met kwaliteit en veiligheid. Een tweede huis op het water. Eenvoudig te navigeren en voorzien van het comfort van thuis zonder gebonden te zijn aan één plek: varen staat voor vrijheid en dat is actueler dan ooit. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 28

Boot e~magazine / november 2020 - pg. 29

Zeiljachten In Genua beleefde ook de Grand Soleil 44 zijn wereldpremière, het jacht werd meteen genomineerd in de categorie Performance Cruisers van de Europese Yachting Awards. Deze herfst presenteerde Bavaria Yachts zijn nieuwe Bavaria C38. En daarmee alweer zijn tweede nieuw ontwikkelde zeiljacht dit jaar na de C42. Opvallende ontwerpkenmerken, zoals de V-boeg en de spantvorm van het achterschip achterschip, garanderen veilige en snelle vaareigenschappen en veel ruimte benedendeks. Goede zeileigenschappen, eenvoudige bediening, maximaal gebruik van de binnenruimte benedenBoot e~magazine / november 2020 - pg. 30

deks en het grootste comfort, wat in het verleden misschien een tegenstrijdigheid was in het jachtontwerp, wil de nieuwe C38 in de praktijk brengen zonder compromissen. Met de C38 vervolledigt Bavaria Yachts zijn C-Line met de grotere modellen C42, C45, C50 en het vlaggenschip Bavaria C57. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 31

Sportboten, ribs en andere In Genua beleefde de Libeccio 8.5 Classic van Gozi Mimi zijn wereldpremière. Het model is een eerbetoon is aan de klassieke Sorrento gozzo’s uit de jaren 60 en biedt een balans tussen de charme van traditionele sportboten en betrouwbaarheid dankzij de nieuwste technologie. (foto, zie vorige pagina) Na meer dan 2 jaar ontwikkeling heeft Zodiac de eerste elektrische tender van 4,50 meter geproduceerd. De eJet 450 is een echt ‘speelgoed’ dat geen benzine, olie of onderhoud nodig heeft, de Zodiac eJET is een technologisch juweeltje dat werkt op een oplaadbare batterij en een hydrojet. Luxueus, compact, esthetisch en stil, het belooft tussen 1u30 en 8u autonomie op het water, en de maximale snelheid is 30 knopen. Een revolutie in de maritieme wereld, het is nu de eerste elektrische boot ontwikkeld door Zodiac, die onderzoek en innovatie de afgelopen jaren centraal heeft gesteld. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 32

Domani Yachts, dat net voor de zomer verhuisde van Schilde naar het Nederlandse Drachten maakt van de ’indian summer’ gebruik om een preview te bieden van de Domani X26, nieuw in de E-range elektrisch aangedreven motorboten van het bedrijf. Gebaseerd op de efficiënte rompbelijning van de Domani E32 en gebouwd in gerecycleerd aluminium. Leverbaar vanaf januari 2021. De Italiaanse RIB-bouwer Lomac vierde op de Genoa Boat Show vzijn 60ste verjardag met de introductie van twee ‘limited editions’. De Adrenalina 10.5 Limited Edition 60th Anniversary en dito GranTurismo Boot e~magazine / november 2020 - pg. 33

10.5, beide ontworpen door Federico Fiorentino, twee GranTurismo 12.0-eenheden: één uitgerust met drie 300 pk Yamaha-motoren en één met een paar van 450 pk. Mercury-buitenboordmotoren en een Adrenalina 10.0 met een koppel Mercruiser SD motoren van 350 pk. Aan power hoegenaamd geen gebrek. Boston Whaler introduceert een nieuw ‘Zwitsers zakmes voor boten’, de veelzijdige, gezinsgerichte 240 Vantage. De 240 Vantage is zeer geschikt voor een breed scala aan activiteiten, waaronder vissen, cruisen, stranden, watersporten, amusement en meer. Gespreksvriendelijke stoelen zijn overal in de boot te vinden en die kunnen in meerdere posities worden omgezet: naar voren gericht, naar achteren gericht of plat liggen om te dienen als de perfecte slaapplek. De Vantage is standaard voorzien van een afgesloten WC en wasbak, waardoor lange uitstapjes voor iedereen een beetje gemakkelijker worden. De boot is ook verkrijgbaar met zowel een ankerlier als een boeg-instapladder om passagiers te helpen bij het afstappen van en weer naar het strand. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 34

INDUMAR INTERNATIONAL YACHT INSURANCE Thonetlaan 96 | 2050 Antwerpen | T +32 3 219 20 02 | info-insurance@indumar.be Onafhankelijk verzekeringsmakelaar & underwriter WWW.INDUMAR.BE

Onderweg… Vissen kiezen niet Een greep in de schatkamer der herinneringen…. (van voor coronatijd) - het Vogezenkanaal tekst & foto: Marie-Rose Degheele W e blijven in het stroomgebied van de Moezel wanneer we in Zuid-Lorraine (subdivision de Nancy) het Vogezenkanaal opvaren dat de Franse Maas verbindt met de Saône en het Middellandse Zeegebied. ‘Het Canal-des-Vosges is zodanig smal dat er bijna geen vis meer in zit,’ zegt de Fransman uit Niffer. ‘De vissen kiezen niet, ze worden meegezogen in het zog van boten omdat er nergens zijplassen of schuilplekjes

zijn waar ze kunnen blijven hangen.’ Dit verhaal raakt me, ik vraag me af in welke mate ik het ernstig moet nemen. Steigerverhalen worden nogal eens overdreven. We liggen aangemeerd in Richardménil, een slaperig dorp aan het Vogezenkanaal waar Napoleon en zijn troepen kampeerden tijdens hun terugtocht van Rusland in 1812. We verkeren er in het gezelschap van een Duitser uit Stuttgart, een Fransman uit Niffer, en een Brit die woont aan de Theems.

Het Vogezenkanaal is een mysterieuze vaarroute. In de vijvers ernaast stikt het van vissen, deze vijvers werden na WOI gegraven om grind te winnen voor de wederopbouw en strekken zich uit tot de hoger gelegen gebieden rond Epinal. Men liet er de grindputten vol lopen met water van de Moezel. Deze vijvers (étangs) dienen als waterbevoorrading voor Nancy en zijn met elkaar ‘verbonden’ en toch ‘afgescheiden’ door een dam van keien, dat is opzettelijk zo gedaan, als het water van hogerop naar beneden loopt filteren de keien het water. Nancy verbiedt het vissen in de étangs, de buurt is afgesloten, je mag er niet één stap zetten. Dat is ondertussen al meer dan 10 jaar zo. In de étangs zwemmen grote vissen, monsters zijn het. Uit deze overvloed aan vis pikken de vogels enkel de lekkere hapjes, halve kadavers liggen te rotten. Dat is het probleem: te veel rottende vis en niemand van de lokale bevolking die er zich mee mag moeien. De gemeente Richardménil spande een proces in, maar ze verloren wegens het ‘algemeen belang’. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 38

Het Vogezenkanaal ligt hoger dan de velden en is slecht onderhouden met afbrokkelende oeverranden. De glinsterende Moezel meandert tussen de vijvers of loopt erin over. La Moselle sauvage, de woeste, de wilde, de onbevaarbare Moezel: allemaal namen om de rivier in deze contreien te benoemen. De Moezel ontspringt in de Franse Vogezen. Claustrofobisch De Brit beweert dat het Vogezenkanaal claustrofobisch is, het uitzicht is beperkt door bomen en struiken, de weidsheid ontbreekt. Hij baalt van de moordende hitte die boven het kanaal gevangen zit en alle energie wegneemt. De vele sluizen veroorzaken oponthoud, het gaat traag vooruit. Hij mist de verre horizon, de wind die van ver komt aangewaaid. ‘Je houdt toch ook van woeste stormen?’ vraagt hij. Vroeger vaarden hier vooral hardwerkende vrachtschippers om voor hun gezin brood op de plank te voorzien. Nu zijn het vooral watertoeristen, en misschien ook vogelkijkers, fotografen, een dichter, een schrijver? Boot e~magazine / november 2020 - pg. 39

Sinds jaren is er met de regelmaat van een klok iets mis met dit kanaal: een technisch mankement, te weinig diepgang, woekerende onderwaterplanten. Wij beleefden er memorabele momenten. Anno 2020 is het kanaal gestremd, door watertekort en coronamaatregelen. Door Covid-19 heeft de digitalisering het van ons overgenomen. Op deze donkere herfstavonden ontdek ik een onlinewereld van vlogs en blogs over pleziervaren. Wat me doet terugdenken aan het verhaal van de Fransman over visjes die niet kunnen kiezen. Wat filosofen ook mogen beweren over de vrijheid van keuzes (alle overpeinzingen over de onbegrijpelijkheid van toeval en opzet ten spijt), we kiezen niet wat op ons pad komt. Een Covid-19 pandemie. De niet te stoppen digitalisering. Laten we er het beste van maken. Het Vogezenkanaal vanaf de Franse Moezel naar de Saone is 123 km lang met in totaal 93 sluizen, en loopt over de belangrijke waterscheiding waar meerdere rivieren ontspringen: Maas en Saône, en meer westelijk ook Seine en Marne. Vanaf de waterscheiding zoeken ze hun weg naar de verschillende zeeën. Niemand kan exact bepalen uit welke bron precies een rivier ontspringt. Boot e~magazine / november 2020 - pg. 40

Tijdschrift voor reizen & recreatie om en op het water Nieuws over watersport, zeil- en motorboten, zeilvakanties en toervaren in België en de wijde wereld. Vanaf 15 november in de krantenwinkel ! Goeie grutten, de Hurtigruten... Verhalenwedstrijd “StadShaven antwerpen” herfst / winter 2020 Introductieprijs € 6,95 Editienr. 63 Toervaren: Quinta’s langs de Douro Zeilcharter: Montenegro, Cabrera... Lokaal: Ronquières In klein konvooi: Berlijn MAGAZINE

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
Home


You need flash player to view this online publication