7

H et valt meteen op. Het Oxford kanaal is erg smal en de boten zijn er totaal anders dan we op het Continent gewend zijn. Geen fraai wit polyester motorjachten met bovenop een stuurinrichting. Nee, hier kunnen enkel ‘narrow boats’ varen. Zo’n 15 meter lange, smalle woonboten bestuurd met helmstok achteraan. Vooral ook de maximum breedte van de boot (2.08m) is erg determinerend om er te kunnen varen, want de sluizen en bruggen zijn er krap berekend. Daar is een historische reden voor. De eerste spade voor het Oxford kanaal werd in 1769 gestoken. Het is daarmee ook meteen het oudste en meest authentieke van GB. Bedoeling was een transportroute voor steenkool te creëren tussen Londen en de industriële Midlands. Wegens de beperkte financiële middelen werd bezuinigd op alle infrastructuur. Zoals houten kantelbruggen ipv stenen bruggen. De sluizen hebben slechts één enkele deur aan elke zijde en zijn precies op 7 voet breedte (2.13cm) gemaakt. De boten passen er precies als een badstop in. Midscheeps zat een touw vast op het dak, waarmee een ezel de boot langs het jaagpad kon voorttrekken. Even wachten voor Kidlington Green bootmagazine.be 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication