11

De Kinderpostzegelactie was dit jaar overzichtelijker en gemakkelijker. Scholen konden zelf beslissen welke onderdelen van de actie zij wel of niet inzetten. De opties waren: • Ook dit jaar werd verkopen voor de leerlingen vergemakkelijkt door de bestelapp. Er werden 18 % meer bestellingen gedaan met de app dan vorig jaar. Dit verlaagde de druk op de leerkrachten aanzienlijk. De app werd gewaardeerd met een 9,2 op een schaal van 1 tot 10. • Sinds vorig jaar hebben wij een bedrijvenactie. Iedere leerling moet de kans krijgen om mee te doen aan de Kinderpostzegelactie. Helaas zijn sommige buurten niet veilig genoeg voor leerlingen om langs de deuren te gaan. Door bij een bedrijf langs te gaan, krijgen zij toch de kans om hun steentje bij te dragen. Aan de actie namen 27 bedrijven en 798 leerlingen deel. De opbrengst was € 38.197. De bedrijven beoordeelden de actie met een 8,5, scholen met een 8,2. En leerlingen met een 8,6. • Het assortiment van kinderpostzegels, kaarten en pleisters werd vernieuwd met een hippe shopper, kleurrijke tulpenbollen en een theepakket. De kinderpostzegels en andere producten werden ook verkocht via de webshop. Er vond een verschuiving van artikelen plaats. 11 De nieuwe artikelen maken nu 36 % van de omzet uit. Tijdens de Kinderpostzegelactie van 2017 was dit 28 %. • Webshopverkopen stegen naar 1,85 % van de totaalopbrengst, t.o.v. 1,2 % vorig boekjaar. Naast uiteraard de postzegels was de Pippi Langkous-shopper een hit! • Dit jaar deden 130.000 kinderen mee aan het onlinespel ‘Raad de Minister van Kinderzegels’ via de website. De Kinderpostzegelminister trapte de actie feestelijk af. Niet 25 groepen zoals vorig jaar maar 50 groepen maakten kans op een schoolreis naar Duinrell. • Coach Dylan Haegens maakte weer instructievideo’s en gaf verkooptips. Ook reikte hij in Vleuten bij BS Vleuterweide de prijs uit aan een leerling van groep 7A die als eerste de Geheime Minister geraden had. Wist u dat? De Kinderpostzegelactie is met afstand de grootste scholenactie van Nederland, en de hoogst gewaardeerde actie onder leerkrachten. De waardering steeg van een 7,8 naar een 7,9. Scholen die kozen voor lokaal besteden, waardeerden de actie zelfs met een 8,1 (Mediad Scholenonderzoek 2018).

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication