14

Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Organisatie 2.7 Klachtenregeling Ons streven is om eventuele klachten zoveel mogelijk in goede harmonie op te lossen. Meestal biedt dat voor alle betrokkenen de meest positieve uitkomst. Scholen leren van de klacht en klagers hebben baat bij een soepele oplossing. Voor wie niet tevreden is met de afhandeling van een klacht op school- en/ of stichtingsniveau bestaat de Klachtenregeling Katholieke Scholenstichting Fectio. Deze is concreet uitgewerkt in procedures en is in elke schoolgids te vinden. Het is aan de klager om zich wel of niet aan de procedure te houden. De klager kan er ook voor kiezen om rechtstreeks een klacht in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie waarbij Fectio is aangesloten. Hiervan is in 2017 geen gebruik gemaakt. Er is sprake van een melding als deze gedaan wordt bij de ICP, van een klacht als deze bij de directie wordt ingediend. Soorten klachten In de verslagperiode 2017: • zijn de Interne Contactpersonen en directieleden betrokken geweest bij 29 meldingen van leerlingen, ouders of medewerkers en bij 13 klachten. • is tweemaal een beroep gedaan op de externe vertrouwenspersonen; in een van de gevallen betrof het advisering van de Interne Contactpersoon en in het andere geval betrof het een schooloverstijgende situatie en is de melder ondersteuning geboden. Aantal klachten Inventarisatie over het jaar 2017 Meldingen 14 Klachten op schoolniveau Officiële klacht Bron: jaarverslag CED groep • Het aantal klachten is het afgelopen jaar aanmerkelijk hoger dan vorige jaren. Dit kan met interpretatie te maken hebben: wanneer is iets een melding en wanneer is het een klacht. De begrippen ‘melding’ en ‘klacht’ blijken in de praktijk door elkaar te worden gebruikt of zijn soms moeilijk van elkaar te onderscheiden. Dit blijft lastig. 2014 73 1 0 2015 70 2 0 2016 59 2 1 2017 29 13 0 • Het aantal officiële klachten was gedurende de hele periode minimaal. Het lukt blijkbaar goed om klachten intern op te lossen. Nieuwsbrief 5 Klachten bij bestuur Een andere stap uit de procedure betreft de mogelijkheid tot inschakeling van de bestuurder-directeur. In 2017 is bij de bestuurderdirecteur één klacht ingediend door ouders. Dit betrof de kwaliteit van het onderwijs op een school. Deze klacht is naar tevredenheid afgehandeld. 2.8 Veilige school In het kader van de Wet Veilige School hanteert elke school een methode sociaal-emotionele ontwikkeling als basis voor elke leerling. Waar nodig wordt extra materiaal ingezet om verdiepende ondersteuning te kunnen bieden. Elke school heeft een gedragsprotocol opgesteld. Daarin staat beschreven wat de school preventief doet, aangevuld met het pestprotocol dat de school indien nodig hanteert. Om de veiligheid en het welbevinden van leerlingen te kunnen volgen hanteert elke school een signaleringsinstrument voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (ZIEN, SCOL of KANVAS). Daarnaast gebruiken we binnen Parnassys het programma IRIS om incidenten (sociaal en fysiek) te registreren. Tweemaal per jaar worden de gegevens uit dit programma gemonitord op schoolniveau. Waar nodig worden aanpassingen gedaan.

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication