BESTUURSVERSLAG 2017 4 Onderwijs en Kwaliteit Onderwijs en kwaliteit zijn voor ons onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Vanuit het zicht op kwaliteit kijken naar onderwijs zorgt voor verbetering en verrijking. Binnen Fecti o leren we daartoe van en met elkaar op verschillende terreinen. 4.1 Kwaliteit Bij Fecti o staat de kwaliteit van het onderwijs centraal. Door die kwaliteit beter in beeld te hebben zijn we in staat om gericht te verbeteren. In 2017 is nadrukkelijk geïnvesteerd in de opzet van een draaiboek waarin zelfevaluati e en auditi ng een plek hebben gekregen. Twee leden van het directi eteam hebben zich geschoold in deze materie en hebben vervolgens een lijn opgezet. 20 Jaarlijks vult elke directeur de zelfevaluati e in gedurende de eerste periode van het schooljaar. De zelfevaluati e is opgezet volgens de standaarden van het waarderingskader dat de Inspecti e gebruikt. Door hierbij aan te sluiten signaleert de directeur jaarlijks de sterke en zwakke punten van de organisati e. Aansluitend geeft de directeur aan met welke items dat schooljaar aan de slag wordt gegaan en welke doelen nagestreefd worden. De zelfevaluati e wordt doorgesproken met de bestuurder-directeur. Er wordt sti lgestaan bij de doelen die behaald zijn, de interventi es die daar helpend bij waren en de doelen die voor het volgende schooljaar centraal zullen staan. Eenmaal in de 3-4 jaar vindt in het voorjaar een audit plaats op elke Fecti oschool. Enkele opgeleide collega’s gaan de school in en bekijken aan de hand van de zelfevaluati e en aanvullende vragen van de school het reilen en zeilen in de school. Doel van de audit is om feedback te geven aan de school: waar gaan zaken goed, waar kan de school verbeteren. In 2017 is een van de scholen bezocht in een pilot. Twee directi eleden hebben een dag meegelopen en gesprekken gevoerd met leerkrachten, intern begeleider, leerlingen, ouders en directeur. De opbrengst was zeer bruikbaar voor de school maar ook aan de kant van de auditcommissie is geleerd. In 2018 zullen drie scholen worden bezocht waarna de brede opzet van zelfevaluati e en auditi ng wordt geëvalueerd. Naar aanleiding van het tevredenheidsonderzoek van eind 2016 is op alle scholen een stakeholderreview uitgevoerd. In een groep van ouders, medewerkers en management zijn per school de resultaten van de meti ng besproken en zijn drie onderwerpen benoemd waar de school mee aan de slag is gegaan.
21 Online Touch Home