25

Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Onderwijs en Kwaliteit De scholen kijken nadrukkelijk naar de onderwijsbehoefte van elk kind. Dit doen zij samen met de ouders en minimaal één deskundige. De deskundige brengt de begeleidingsbehoefte van het kind in kaart. Daarbij wordt ook gekeken of de school waar het kind op dat moment les krijgt die begeleiding wel kan bieden. Is dat niet zo? Dan zoekt de school naar een onderwijsplek waar de juiste begeleiding wel aanwezig is. Deze handelingsgerichte werkwijze zorgt ervoor dat eventuele zorg eerder door alle betrokkenen herkend en onderkend wordt. Op deze manier kan eerder Passend Onderwijs aangeboden worden. Het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis)onderwijs blijft dankzij deze multidisciplinaire overlegvorm voor het derde jaar nadrukkelijk lager dan vier jaar geleden. De basisondersteuning van de scholen is op orde. Het team van intern begeleiders werkt veel samen binnen Fectio. Naast de werkzaamheden voor de eigen school zetten zij zich ook in voor gezamenlijke ontwikkelingen. Alle beleidsdoelen die vallen onder Passend Onderwijs en opbrengstgericht werken worden sowieso besproken in dit team. Regelmatig komen ideeën voor beleid of interventies voort uit deze groep. Deze worden vervolgens vanuit het domein in het directieberaad voorgesteld en zo nodig besloten. Een voorbeeld hiervan is de aanschaf van Bouw! voor alle Fectioscholen. 25 TaalKanjerKlas De pilot TaalKanjerKlas, in samenwerking met Auris, is gestopt aan het einde van schooljaar 2016-2017. Deze groep voor TOS-leerlingen (leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis) heeft 1,5 jaar als pilot gedraaid. Voor Auris, maar ook voor Fectio, was het van belang dat de groep bekostigd kon worden uit de mediumarrangementen van leerlingen die de groep bezoeken. Dat bleek niet haalbaar te zijn. Vanuit een evaluatie onder ouders en leerkrachten bleek dat een groep ontwikkelingsgelijken in deze wel positief werkt op het welbevinden van de leerlingen. Tevens zagen zij positieve effecten op de leerontwikkeling van de kinderen, een extra talig trainingsmoment bleek zeker te werken. Voor schooljaar 2017-2018 is het aanbod gewijzigd. Mogelijkheden die er nu zijn: • Begeleiding van een groepje leerlingen onder leiding van een TOS-specialist van Fectio Nieuwsbrief 5 • Meedenken door een specialist van Fectio bij het bepalen van het begeleidingsarrangement van een TOS-leerling • Mogelijkheid van coaching van een leerkracht met een TOS-leerling in de klas In 2018 zullen we ons richten op professionalisering van leerkrachten zodat de begeleiding van een TOS-leerling in de klas beter passend kan worden uitgevoerd. Toptalent In 2017 is het Fectiobeleid omtrent de begeleiding van en het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen herijkt. Er is een duidelijke indeling gemaakt van onderwijs en begeleiding in de klas, buiten de klas/in school en bovenschools. Het beleid is uitgewerkt in een Fectiofolder voor ouders waarbij elke school een aanvulling heeft gedaan voor de eigen school: wat gebeurt er dan daadwerkelijk op de school met deze leerling? De Virtuele Klas, de bovenschoolse voorziening voor die leerlingen die aan de begeleiding binnen de school nog onvoldoende uitdaging hebben, is geëvalueerd. Ouders en leerlingen zijn enthousiast, leerkrachten eveneens. De afstemming en communicatie tussen school en begeleider van de Virtuele Klas bleken niet optimaal. Niet helder was welke verwachtingen er waren van elkaar. In het Fectiobeleid is dit nadrukkelijk beschreven, scholen zijn nu meer mede-eigenaar geworden. In 2018 is binnen het netwerk talentcoaches aandacht voor de implementatie van het beleid, zowel binnen de eigen school als bovenschools. Met elkaar verder ontwikkelen is de insteek die hier past. 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication