Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Continuïteitsparagraaf KS Fectio heeft met haar 12 scholen te kampen met een krimp van het aantal leerlingen. Dat geldt voor alle scholen in het werkgebied (gemeente Houten en gemeente Bunnik). De verwachting is dat deze krimp aanhoudt tot 2021. Daarna zal het stabiliseren. Op dit moment is de krimp vooral merkbaar op de Basisschool St. Michiel, De Vlinder, De Stek en de St. Nicolaasschool. Dit betekent minder groepen leerlingen en dus minder leraren. Daar tegenover staat dat er meer behoefte is aan vervangers bij ziekte en verlof van leraren, omdat er (landelijk) minder nieuwe leraren bij komen en meer leraren met pensioen gaan. Dit houdt in dat we meer leraren met een vaste aanstelling nodig hebben om de continuïteit van het onderwijs te kunnen garanderen. Al met al betekent dit dat we dus minder leraren voor de scholen nodig hebben en meer leraren voor onze talentenpool (Transvita). enkelvoudige leerproblemen (denk aan rekenproblemen, leesproblemen e.d.). Naast het reguliere budget kunnen zij daar 60% van het budget vanuit het samenwerkingsverband voor gebruiken. Over de besteding moet jaarlijks door de school verantwoording worden afgelegd in de begroting, zodat duidelijk wordt dat de school deze middelen aanwendt voor het preventief beleid ten gunste van Passend Onderwijs voor alle leerlingen. De overige 40% wordt zodanig uitgegeven dat het scholen ondersteunt bij activiteiten die na het preventief beleid komen, als leerlingen ondanks het preventief beleid toch aangewezen zijn op intensieve ondersteuning. Het betreft een inzet waar alle scholen naar behoefte gebruik van kunnen maken. Centraal daarbij is de opvatting dat intensieve ondersteuning voor leerlingen vaak, zo niet meestal, een direct verband heeft met het leerkrachtgedrag Nieuwsbrief 5 38 De belangrijkste wijziging ten opzichte van voorgaande jaren is dat vanuit de missie van onze stichting ‘Het beste onderwijs voor ieder kind’ faciliteiten beschikbaar komen ten gunste van leerlingen die kortdurend of langdurend maatwerk nodig hebben in het onderwijs. Dit kan omdat de samenwerkingsverbanden ten behoeve van de extra ondersteuning direct geld uitkeren aan de schoolbesturen waaruit de extra ondersteuning dan weer gefinancierd kan worden. Deze beweging geeft ons gelegenheid om eigen beleid te ontwikkelen en zo onze verantwoordelijkheid voor goed en Passend Onderwijs uit te breiden. De scholen zijn verantwoordelijk voor preventie in brede zin en voor de Tijdens de begrotingsgesprekken hebben we met name gesproken over de kwaliteitsverbetering binnen elke school, rekening houdend met het aantal (te verwachten) leerlingen en hiermee het aantal groepen en het aantal benodigde leerkrachten en klassenassistenten. Een aantal scholen heeft een bewuste keuze gemaakt om meer dan het aantal genormeerde groepen aan te houden. Hierdoor zijn bij deze scholen de begrote loonkosten ook relatief hoger. van de leraar, zodat de extra ondersteuning net zo goed gericht is op de leraar, de organisatie als op de leerling.
39 Online Touch Home