Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Continuïteitsparagraaf De personeelslasten vormen de grootste kostenpost van onze begroting. De directeur van de school dient op basis van het leerlingaantal en het onderwijsbeleid van de school de formatie voor de komende schooljaren zodanig aan te passen dat het past binnen het bestuursformatieplan van de stichting. Gemiddeld fte Directie OP OOP Totaal 2017 17,76 143,66 16,36 177,78 2018 17,17 137,07 19,75 173,99 2019 16,34 131,16 18,31 165,81 2020 16,34 124,95 17,86 159,15 Samen werken aan het onderwijs van morgen is het uitgangspunt van de afspraken die zijn vastgelegd in de bestuurlijke akkoorden. Om de stap van goed naar beter onderwijs te kunnen maken investeert het kabinet in de professionele ontwikkeling van leraren en schoolleiders. Elke school heeft zijn eigen nascholingsbudget. Dit budget is bedoeld om de werknemer in staat te stellen invulling te geven aan zijn eigen professionele ontwikkeling. Naar verwachting zullen de pensioenpremies bij het ABP in 2018 stijgen. Waarschijnlijk wordt het premiepercentage door het ABP 1,4% hoger vastgesteld dan het huidige percentage van 21,5%. Van deze 21,5% wordt 30% ingehouden op het salaris van de medewerkers. De overige 70% is voor rekening van de werkgevers. Deze verhoging hebben wij in de begroting meegenomen. 39 Fectio is verplicht om maandelijks premie te betalen aan het Participatiefonds (PF). Uit deze premie financiert het PF de werkloosheidskosten van onderwijspersoneel. Het PF stelt de hoogte van de premies jaarlijks vast. Ook het PF heeft het premiepercentage per 1 januari 2018 bekendgemaakt. De premie stijgt van 4% naar 5,25% per deze datum. Deze premieverhoging is in de begroting 2018 doorgevoerd. De regering heeft met het nieuwe regeerakkoord dat onlangs is afgesloten bepaald dat in het primair onderwijs tijdelijke contracten voor invalkrachten in verband met vervanging wegens ziekte uitgezonderd worden van de ketenbepaling. Er is nog steeds geen akkoord tussen de bonden voor een nieuwe CAO PO. In de begroting is derhalve uitgegaan van de CAO PO 2016-2017. Nieuwsbrief 5 De afschrijvingslasten zijn gebaseerd op de aanwezige materiële vaste activa en verhoogd op basis van de investeringsplannen. De verwachting is dat de huisvestingslasten nagenoeg gelijk zullen blijven. Ook is de verwachting dat de stichting op de overige instellingslasten besparingen kan realiseren. Elk onderdeel van de begroting is realistisch en voorzichtig geraamd. Risicomanagement Om de strategische koers van Fectio en haar scholen te kunnen bepalen brengen we in deze paragraaf de risico’s in kaart die gevolgen hebben voor het (financiële) beleid van de stichting. Fectio is zich ervan bewust dat de organisatie te allen tijde risico’s loopt en dat deze risico’s zo goed mogelijk bekend moeten zijn en beheerst moeten worden. Op basis van een uitgevoerde overkoepelende risicoanalyse hanteert Fectio bepaalde regels bij het opstellen van beleid om verantwoord met risico’s om te gaan. De directeuren hebben met elkaar in november 2017 afgesproken dat per risico de bepaling van impact en kans, bijbehorende maatregelen en het eigenaarschap op de agenda 2018 van de domeinen worden geplaatst. Het doel is de risico’s verder te verlagen. 39 Het interne controlesysteem is door middel van autorisaties in de verschillende digitale systemen (zowel financieel als personeel administratief) geregeld. Jaarlijks bekijkt de accountant in hoeverre deze zaken op orde zijn en doet daarvan verslag in het accountantsrapport. De belangrijkste risico’s betreffen: