Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Continuïteitsparagraaf Rentabiliteit De rentabiliteit geeft aan of er sprake is van een positief dan wel negatief bedrijfsresultaat in relatie tot de totale baten. Definitie 4: Resultaat gedeeld door de totale baten (inclusief financiële baten). Rentabiliteit 2016 0,23% 2017 1,22% De rentabiliteit geeft aan hoeveel procent van de totale opbrengsten omgezet wordt in het uiteindelijke resultaat. De stichting heeft van de totale baten, te weten € 15.876.040 een positief resultaat behaald van € 194.200. In vergelijking met vorig jaar is de ratio toegenomen, hetgeen aangeeft dat in het jaar 2017 procentueel minder kosten zijn verantwoord dan in het voorafgaande jaar 2016. Kapitalisatiefactor De kapitalisatiefactor geeft een indicatie hoe rijk een schoolbestuur is, dit om te signaleren of onderwijsinstellingen misschien een deel van hun kapitaal niet of inefficiënt benutten voor de vervulling van hun taken. Nieuwsbrief 5 Definitie 5: De activazijde van de balans minus de materiële vaste activa betreffende gebouwen en terreinen gedeeld door de totale baten (inclusief financiële baten). Kapitalisatiefactor 2016 39% 2017 40% De onderwijsinspectie hanteert een grens van 35% - 60% voor onderwijsinstellingen. 43 43