7

Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Kernactiviteiten 1.2 Ambities Het is onze ambitie om goed en Passend Onderwijs voor elk kind aan te bieden. Onder goed onderwijs verstaan we onderwijs dat aansluit bij onze visie. Elke school biedt onderwijs waarin het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen centraal staat. Dit begint met het aanleren van algemene vaardigheden die van alle tijden zijn zoals lezen en schrijven. Daarnaast is er aandacht voor socialisering: onderwijs is ook een proces van maatschappelijke vorming en democratisch burgerschap. Kinderen leren van de leraar en met en van elkaar. Naast kennis en socialisering werkt het onderwijs ook in op de persoon en zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Bij dit alles moeten we ons bewust zijn van de waarde van het voorbeeldgedrag van de leraar. Een goed voorbeeld is immers een voorwaarde voor een optimale leerom geving. Kennis, socialisering en persoonsvorming krijgen ruime aandacht op elke school zodat daadwerkelijk sprake is van goed en Passend Onderwijs. Goed onderwijs is toekomstgericht waarin we het waardevolle koesteren en leerlingen, voor zover ons inzicht reikt, toerusten op hun toekomst. We leren onze leerlingen te leven, te werken en te leren in een kennis samenleving. 7 Het onderwijs op onze scholen is onderdeel van een keten. Het sluit aan op voorschoolse opvang en geeft aansluiting op het voortgezet onderwijs. Daarbij is elke school onderdeel van de brede buurtgemeenschap waarin zij staat. We zijn ons ervan bewust dat in ons dagelijks werk de katholieke geloofstraditie referentiekader én inspiratiebron is binnen onze schoolgemeenschap en voor het onderwijs. Goed onderwijs kan altijd beter! Ons onderwijs is in zijn algemeenheid goed te noemen. Regelmatig onderzoek door de Inspectie van het Onderwijs bevestigt dit. Ook leerlingen bevestigen ons goede onderwijs. Niet alleen tijdens hun schooltijd maar ook als ze op het voortgezet onderwijs een nieuwe stap zetten. En toch, goed onderwijs kan altijd beter! Dat is dan ook het centrale uitgangspunt in ons strategisch beleidsplan. De vraag die we onszelf stellen is: hoe maken we ons onderwijs nog beter in de komende vier jaar? Die vraag proberen we zo concreet en realistisch mogelijk te beantwoorden. Nieuwsbrief 5 Strategisch beleidsplan De basis van dit strategisch beleidsplan is gelegd tijdens de brede bijeenkomst van betrokkenen bij Fectio op 13 mei 2014 in Fort Vechten. De opbrengsten hebben geleid tot het formuleren van vijf ambities voor onze scholenstichting voor de komende vier jaar: • Goed en Passend Onderwijs voor elk kind • Een professionele cultuur • Ouders als partners • Veilige scholen • Profilering: Fectio en de scholen Deze vijf ambities zijn direct gericht op het verder verbeteren van ons onderwijs. Het betekent ook dat een aantal andere belangrijke zaken niet wordt genoemd terwijl die in de komende jaren ook onze aandacht vragen. Dat geeft gelijk ook het belang en de beperking van het strategisch beleidsplan aan. Het plan vormt geen alomvattend spoorboekje van al onze activiteiten in de komende jaren. 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication