Bestuursverslag KS Fecti o 2017 |Jaarrekening 2017 Controle erkleverklaring van de onafh ankelijke accountant Aan: de raad van toezicht van Katholieke Scholensti chti ng Fecti o. Aan: A. Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen jaarrekening 2017 Ons oordeel Wij hebben de jaarrekening 2017 van Katholieke Scholensti chti ng Fecti o te Houten gecontroleerd. Naar ons oordeel: • geeft de in het jaarverslag opgenomen jaarrekening een getrouw beeld van de groott e en de samenstelling van het vermogen van Katholieke Scholensti chti ng Fecti o op 31 december 2017 en van het resultaat over 2017 in overeenstemming met de Regeling jaarverslaggeving onderwijs; • zijn de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutati es over 2017 in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmati g tot stand gekomen in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals opgenomen in paragraaf 2.3.1. Referenti ekader van het Onderwijsaccountantsprotocol OCW 2017. De jaarrekening bestaat uit: 1. de balans per 31 december 2017; 2. de staat van baten en lasten over 2017; en 3. de toelichti ng met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor fi nanciële verslaggeving en andere toelichti ngen. De basis voor ons oordeel Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de Nederlandse controlestandaarden en het Onderwijsaccountantsprotocol OCW 2017. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de secti e ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening’. Wij zijn onafh ankelijk van Katholieke Scholensti chti ng Fecti o, zoals vereist in de Verordening inzake de onafh ankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafh ankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA). Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informati e voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. B. Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen andere informati e Naast de jaarrekening en onze controleverklaring daarbij, omvat het jaarverslag andere informati e, die bestaat uit: • Voorwoord • Raad van Toezicht • Het bestuursverslag. Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informati e: • met de jaarrekening verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat; • alle informati e bevat die op grond van de Regeling jaarverslaggeving onderwijs en paragraaf 2.2.2. Bestuursverslag van het Onderwijsaccountantsprotocol OCW 2017 is vereist. Wij hebben de andere informati e gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons begrip, verkregen vanuit de jaarrekeningcontrole of anderszins, overwogen of de andere informati e materiële afwijkingen bevat. Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in de Regeling jaarverslaggeving onderwijs, paragraaf nderwij 2.2.2. Bestuursverslag van het Onderwijsaccountantsprotocol OCW 2017 en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de jaarrekening. ar Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informati e, waaronder het bestuursverslag en de overige gegevens in overeenstemming met de Regeling jaarverslaggeving onderwijs en de overige OCW wet- en regelgeg ving. uur e n 71 Nieuwsbrief 5