3

Voorwoord Er is weer positieve aandacht voor re-integratie. Dat is goed nieuws. Afgelopen jaren was er veel, vaak terechte kritiek op re-integratie. Die zou nutteloos, geldverslindend en van slechte kwaliteit zijn. Er zijn inderdaad vele voorbeelden waarbij re-integratietrajecten niets opleverden en mensen op de kast werden gejaagd. Intussen komen we er steeds meer achter dat re-integratie ook nuttig kan zijn. Dat er mensen zijn die zonder goede ondersteuning niet aan het werk komen of blijven. Deze inzichten vragen om gericht beleid en goede dienstverlening. Dat betekent dat de tijd van de bulkcontracten en gestandaardiseerd aanbod voorbij is. Dat er eerst met mensen gesproken wordt over hun werktoekomst en de ideeën die zij hierover hebben, zodat de ondersteuning ook op maat kan worden aangeboden, op basis van kennis over de effectiviteit. Het is uiteraard goed als cliëntenraden kritisch zijn, omdat zij zich in moeten zetten voor goede reintegratiedienstverlening. Daarvoor is het nodig dat zij weten wat wél en niet werkt. en hoe cliënten de geboden dienstverlening ervaren. Dan kunnen er kritische vragen worden gesteld over beleid en uitvoering van re-integratie en kunnen er verbetervoorstellen worden gedaan. er zijn bovendien wel degelijk kansen voor mensen op de arbeidsmarkt omdat er ook onvervulbare vacatures zijn. De vraag is: worden die kansen gepakt? en hoe help je mensen aan het werk met een heel grote achterstand op de arbeidsmarkt? De LCr vindt dat goed betaald werk een betere vorm van sociale zekerheid dan een uitkering. re-integratie helpt dat doel te bereiken, tenminste als dat goed wordt aangepakt. uWv, gemeenten, werkgevers en ook het ministerie van SZW zetten hier nu op in. uWv heeft meer mogelijkheden gekregen om cliënten te begeleiden omdat uit onderzoek blijkt dat een goed gesprek werkt. uWv heeft nieuwe inkoopregels voor re-integratie waardoor meer maatwerk mogelijk is. Cliëntenraden hebben hier een belangrijke rol te spelen: kritisch volgen, luisteren naar de achterban, onderzoeken en meedenken hoe de re-integratie beter aansluit bij mensen en werkgevers. in dit magazine besteden we aandacht aan de kennis die er is over re-integratie. vragen die cliëntenraden kunnen stellen bij de uitvoering van re-integratie en de ontwikkeling van re-integratiebeleid: • Welke dienstverlening biedt de gemeente? • Wat is er ingekocht en voor wie, staat maatwerk werkelijk centraal? krijgt iedereen een standaadaanbod of is dienstverlening gericht op specifieke problematiek? Het is niet altijd nodig om aan te besteden: bij inkoop in kleine contracten (met kosten onder de zogenaamde drempelwaarde) hoeft er niet europees te worden aanbesteed. inkoop in meerdere verschillende kleine contracten heeft ook als voordeel dat er maatwerk kan worden geleverd. • Kwaliteitseisen stellen aan uitvoerders, je werkzoekende goed kennen, toeleiding naar werk op maat daar moet het om gaan. De LCr hoopt vooral dat cliëntenraden met dit magazine beter voorbereid gesprekken aan kunnen gaan over re-integratie. gerrit van der Meer, voorzitter LCr 3 magazine re-integratie 2016

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication