30

punt dat het niet meer strikter kan. Daar moet verandering in komen. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen het in hun eentje niet voor elkaar. Ze zijn niet zelfredzaam. Dat moet nu eindelijk eens duidelijk worden. er moet echt re-integratie zijn. ook als er regelluwe bijstand wordt ingevoerd. en er zullen ook zeker budgetten naar re-integratie moeten, want anders komt er geen schot in. Je ziet dat daar ook steeds meer wordt geknepen en dat er minder ruimte is. ga je dat omkeren dan zie je uiteindelijk ook dat het wat op gaat leveren. Dat je winst haalt door gerichte re-integratie.’ Elkaar schouders Het domein is nog betrekkelijk jong, stelt Sol. er wordt nog niet zo heel lang onderzoek gedaan. bedrijven hebben de wetenschap ook kwalijk genomen dat het onderzoek dat is gedaan niet goed bruikbaar was. ‘bij die onderzoeken is nooit gekeken naar in welke context dingen gebeurden. Daarom zijn er ook steeds andere uitslagen geregistreerd. tegelijkertijd is er weinig kennis vergaard over wat bedrijven en gemeenten precies doen en wat het effect daarvan is. gemeenten hebben ook slecht gemonitord. Dat komt deels ook omdat bedrijven en gemeenten er niet bepaald belang bij hebben om te laten zien dat het bij hen niet bijster goed gaat. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen het in hun eentje niet voor elkaar ik ben blij dat inmiddels een onderzoeksprogramma via ZonMW is gestart onder de titel vakkundig aan het werk, waarin meerjarig onderzoek wordt gedaan. onderzoekers kunnen op elkaars schouders gaan staan zodat we heldere cijfers krijgen.’ Cliëntenraden een ander belangrijk aspect betreft de inzet van klantmanagers. vaak wordt geklaagd over het opleidingsof kennisniveau. ook dat zou een zwakke schakel zijn. ‘in principe is het opleidingsniveau van onze klantmanagers hoog. veel hoger dan in engeland of australië bijvoorbeeld. Maar, velen zijn sociaal-juridisch geschoold. Dat is prima als het gaat om verstrekking van uitkeringen, maar niet als het gaat om re-integratie. Daarvoor moeten zij andere kennis en kunde in hun mars hebben. Ze moeten weten hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt, wat werkgevers willen. anders kunnen ze geen rol van betekenis spelen.’ en toch komt het gesprek ook weer terug op cliëntenraden. Het is, meent Sol, noodzakelijk dat ook cliëntenraden beter worden toegerust. Dat zij terug kunnen vallen op voldoende kennis. Dat ze een beroep kunnen doen op de wetenschappelijke kennis. Dat die vertaald is naar hun niveau of naar hun werkveld. Het is prachtig dat er al programma’s zijn waarbij gemeente-functionarissen zij aan zij optrekken met cliëntenraden zodat ze van elkaar kunnen leren en weten waar ze elkaar kunnen vinden. ‘voor doelmatige re-integratie moet er een certificering komen voor klantmanagers en meer informatie voor cliëntenraden. Zij moeten weten hoe ze gegevens van klanten kunnen monitoren zodat duidelijk is wat de output is. op basis van die informatie is het uiteindelijk mogelijk om gedegen beleid te maken. en dat is wel hard nodig!’ 30

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication