13

2 wie gaat dit straks lezen? Houd gœ d in gedachten voor wie je dit verhaal opschrijft In eerste instantie ben je misschien vooral met interviewen begonnen, omdat je het fijn vindt om met jouw vader of moeder (of een ander familielid of dierbare persoon) in gesprek te zijn. Maar misschien heb je stiekem al in je achterhoofd dat het best leuk zou zijn als eventuele kleinkinderen (later) lezen wie hun opa en oma, tante of oom waren. Vraag daarom tijdens de gesprekken altijd verder, óók als jij het eigenlijk wel weet (bij voorbeeld omdat jij als kind met je vader of moeder erbij was op vakantie). Stel je steeds voor wat je zou vragen als je dit verhaal voor de eerste keer zou horen en/of niet van dichtbij zelf had mee gemaakt. Leg dat uit aan degene die je interviewt: ik wil dit verhaal graag in jouw eigen woorden kunnen navertellen. Of: ik wil graag van je horen hoe jij dat hebt ervaren en daarop achteraf terugkijkt. Zoek eventueel later op internet nog wat meer informatie over bepaalde onder werpen, zodat je met een paar korte zinnen kunt aangeven wat belangrijke kenmerken waren van een bepaalde periode in de geschiedenis. Je zult zien dat de dingen die worden besproken daardoor voor jou ook veel meer gaan leven! Wil je met jouw boek méér mensen bereiken dan alleen familie, vrienden en kennissen? Dan is het belangrijk om meteen al duidelijk voor jezelf vast te stellen wie je doelgroep zal zijn en waarom je wilt dat mensen jouw boek gaan lezen. 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication