Social Succes Story De Facebookpagina van Hotel Restaurant Aan de Linge bestaat nog maar net een half jaar. Toch hebben ze nu al bijna 9.000 volgers. Wat is het geheim achter hun succes? “Dat we zoveel volgers hebben op Facebook komt o.a. doordat ik 3 overnachtingen heb weggegeven. Verder hebben we onze volgers al ver voor we open gingen mee laten kijken naar de renovatie van dit prachtige hotel op deze unieke locatie. Zo werd een bepaald filmpje dat ik op Facebook zette, binnen 1 dag bijna 100.000 keer bekeken! Inmiddels is dat ruim 750.000 keer! Het liep zo’n storm, dat we ook niet meer op de website en in onze mailbox konden komen, ze dachten dat er een ciberaanval was op onze website! Het is echt ongelooflijk wat dat ene filmpje waarin ik het uitzicht vanuit ons pand aan de Linge laat zien, teweeg heeft gebracht! Laten zien hoe enthousiast je zelf over je bedrijf bent, is denk ik heel belangrijk.” 3. Maak een contentplanning Het is goed om gebruik te maken van een contentplanning. Zoek eens uit met welke vragen of problemen jouw (potentiële) klanten zitten. Je kunt deze vragen beantwoorden en problemen oplossen met effectieve content die je via social media deelt. 4. Gebruik planning tools Planning tools zijn ideaal om in te zetten voor het posten op social media. Praktische planning tools nemen veel stress weg en dat kun je als startende ondernemer wel gebruiken. Hootsuite is een uitstekende optie en is Nederlandstalig. Ook Buffer is zeker aan te raden als planning tool voor social media. Deze tool is Engelstalig. 5. Ga offline netwerken en connect online Offline netwerken is minstens zo belangrijk als online netwerken. Ga eens naar een open coffee om nieuwe mensen te ontmoeten. Hier heb je alle gelegenheid om je persoonlijkheid te laten stralen en te laten zien wat je waard bent. Leg contacten en ontdek wat je voor mensen kunt betekenen. Na dit offline netwerken kun je deze nieuwe contacten toevoegen op LinkedIn. 6. Social media kennis updaten De wereld van social media staat bepaald niet stil. De veranderingen en verbeteringen volgen elkaar in rap tempo op. Als startend ondernemer kun je goed gebruik maken van alle mogelijkheden die de sociale netwerken je te bieden hebben. Dan moet je natuurlijk wel weten hoe je de zaken aan moet pakken. Houd je social media kennis op het juiste niveau door met regelmaat een workshop of cursus te volgen. 7. Zoek je doelgroep en ga in gesprek Zoek naar groepen van jouw doelgroep en vind gesprekken op Twitter en Facebook. Het is goed om actief deel te nemen aan relevante gesprekken. Dit is namelijk dé kans om te laten zien waar jouw kennis ligt. Dé manier om uit te blinken en aandacht te trekken van de juiste personen. Onthoud dat je altijd moet zaaien voordat je kunt oogsten. Hier zijn de discussies en groepsgesprekken op social media zeker de juiste plek voor. 8. Ga niet spammen Een dooddoener op social media is spammen van je diensten. Niemand zit hierop te wachten. Het is heel vervelend voor je volgers als zij alleen maar reclame uitlatingen te zien krijgen. Dit gaat irriteren en het risico is aanzienlijk dat je je volgers al snel weer verliest. Social media is niet bedoeld om non-stop te promoten. Het gaat vooral ook om het delen van kennis en het geven van waardevolle adviezen. Deel je blogs, maak video’s en deel tips. 11
12 Online Touch Home