19

... geeft ruimte voor foto en extra informatie over bedrijf en visie. Houtvrij mat mc, 350 grams, staand klapkaartje... ... geeft ruimte voor noteren afspraken en o.a. opsomming diensten. Bedenk je echter in welk stadium van de samenwerking dat nodig is. Als het nodig is voor het sturen van een factuur of offerte, zoeken mensen je adres waarschijnlijk niet op je visitekaartje, maar halen ze je adres elders vandaan. Het is een kwestie van prioriteiten. Voor de volledigheid kun je alle adressen er helemaal op zetten, maar als dat qua ruimte niet gaat, dan kun je kiezen voor geen of maar één adres. Of alleen de plaats waar je gevestigd bent. Of laat bijvoorbeeld de postcode weg. Ook als je adres nog kan gaan wijzigigen, kan het voor de houdbaarheid van je kaartje slim zijn om het adres weg te laten. Denk hier goed over na! > Verder communiceren en ‘connecten’ veel mensen tegenwoordig natuurlijk via sociale netwerkplatforms. Je Twitter, Facebook (bedrijfspagina) en LinkedIn gegevens bijvoorbeeld, zijn dus goed om te vermelden. Ook bijvoorbeeld Skype of Facetime zijn nuttig om erop te zetten als je dat hebt. Deze contactmogelijkheden, geven aan dat je met je tijd mee gaat en verlagen de drempel om contact met je op te nemen. Ook geef je mensen de kans even de kat uit de boom te kijken, je vast een beetje te volgen, en wanneer ze jouw dienst nodig hebben, kunnen ze toe slaan! Bedenk wel goed, dat je kaartje een tijdje mee moet gaan, dus als je nu je privéaccount gebruikt, maak dan liever bedrijfsaccounts aan. Wat staat er niet op een goed visitekaartje? Kijk uit dat er niet teveel informatie op je kaartje staat. Als ze zich moeten inspannen om de relevante informatie eruit te vissen, is dat teveel werk. Ook bijvoorbeeld je KvK-nummer en je BTW-nummer zijn in dit stadium van de relatie nog niet belangrijk. Misschien staat het op je website, en anders op je briefpapier of e-mailhandtekening. professional overlaten3. Het ontwerp aan een Als je hebt bedacht wat er allemaal op je kaartje moet komen, raad ik je aan het ontwerpen aan een professional zoals mijzelf over te laten. Naast de inhoud is de uitstraling van je kaartje ook erg belangrijk. Het moet aansluiten op de rest van je huisstijl, bij je beroep/sector passen en de mentaliteit van jou en je bedrijf uitstralen. Dit kun je o.a. doen door keuze voor materiaal en afwerking. Goede grafici kunnen ‘out of the box’ denken, en weten ideeën aan te dragen waar je zelf misschien nooit aan gedacht had, wat je kaartje nog beter maakt. visitekaartje4. Formaat van je Als vast staat wat er allemaal op je kaartje moet komen, kun je gaan nadenken over een enkel of dubbelzijdig kaartje, of zelfs een klapkaartje.Ook dit kun je prima aan een professional overlaten. Wij weten wat er allemaal mogelijk is qua formaten en productiemethoden. TIP! Verplaats je ook bij het bepalen van de vorm in de ontvanger van het visitekaartje. Veel mensen bewaren de ontvangen visitekaartjes, maar als een visitekaartje te groot of te dik is voor bijvoorbeeld de vakjes in een map, dan wordt het kaartje sneller weggegooid! produceren 5. Professioneel laten Net zo belangrijk als een goed ontwerp, is een professioneel geproduceerd kaartje. Niet zelf gaan knutselen met een printer om kosten te besparen! Professionele productie kost misschien een paar tientjes. Daar wil je toch niet op besparen als je daardoor een opdracht van een paar duizend euro misloopt? Een professional kan je adviseren over mogelijke productiemethoden en heeft connecties met verschillende producenten en kan een goede prijs-kwaliteitverhouding garanderen. 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication