8

VLIEGENDE START -Renex internationalEEN INTERVIEW MET RENE KOOREVAAR Omschrijf je bedrijf eens. Wat doe je en wanneer ben je begonnen? Renex International is een handelsbedrijf dat zich bezighoudt met de export van bier en malt dranken naar Afrika en het Midden-Oosten. Ik ben gestart begin 2015. Waar sta je er nu met je bedrijf als je kijkt naar de verwachtingen en doelen die je jezelf van te voren had gesteld? Het was mijn doel en verwachting om een bepaald verkoopvolume te realiseren. Ik had voor het eerste jaar een bepaald verkoopdoel gesteld, maar haalde dit bij lange na niet. Hetzelfde gold voor het 2e jaar. Nu in het 3e jaar kan ik zeggen dat ik het verkoopdoel ga halen. De aanlooptijd duurt gewoon wat langer dan ik had verwacht. Om me heen hadden anderen me al gewaarschuwd dat het 3 jaar kost. Ik was toen eigenwijs en dacht dat het sneller kon. 8 Maar ik had geen gelijk... :) Nu ben ik er trots op dat de bier- en malt-merken die ik verkoop al enige bekendheid genieten in West-Afrika. Hoe ervaar je de samenwerking met Charlotte Slob? Wat heeft Lot to Design zoal voor je betekend? De samenwerking was prima. Charlotte was geduldig en probeerde mijn wensen goed te vertalen in concrete acties en resultaten. Lot to Design heeft me met name geholpen om snel een website op te tuigen en een huisstijl te ontwikkelen. Zou je Lot to Design aanraden aan startende ondernemers? Zeker! Charlotte begreep goed wat ik wilde. Mijn handel is nogal specifiek en ik heb ook eigen ideeën erover die goed werken. Afrika is nogal speciaal, eigenlijk op elk gebied: communicatie, promotie, marktbewerking, klantenbenadering etc. In hoeverre denk je dat een goede huisstijl en website voorzien van zoekmachineoptimalisatie aan het succes van een onderneming en in ieder geval aan die van jou? Het is aan de ene kant een lastige vraag, ook omdat ik veel telefonisch en persoonlijk contact met klanten heb. Uiteraard is het wel belang dat je presentatie er verzorgd uit ziet. Dat is een eerste vereiste! Je moet naar klanten altijd zorgen dat alles top is! Mocht het toch niet lukken om welke reden dan ook, dan weet je in ieder geval dat het niet aan de presentatie ligt. De keuze van een klant hangt vaak van toevalligheden aan elkaar, een telefoontje op precies het goede moment, wat speciale aandacht, een zoektocht via Google, de snelheid van antwoorden etc .etc. Maar in de basis moet het kloppen en bijdraagt I

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication