LVV 25 JAAR ook te helpen bij het bevorderen van die cultuur van sociale veiligheid en tegengaan van ongewenst gedrag.” Hoe kijkt u naar de veranderende normen op de werkvloer? “Jongere generaties denken anders over zaken, zoals over aanspreekvormen, het gebruik van hij en zij versus hen of hun. Het kan lastig zijn om je daaraan aan te passen, zeker als je van de oude stempel bent. Maar het is belangrijk om na te denken over hoe dit bij de ander overkomt en daarover in gesprek te gaan. Als dit gesprek niet wordt gevoerd, ontstaan er mogelijk conflicten. Een vertrouwenspersoon kan juist in zulke situaties helpen escalaties te voorkomen en begrip te bevorderen.” U geeft aan dat het gesprek steeds moeilijker wordt. Wat kunnen bedrijven doen om dat te faciliteren? “Het gesprek tussen mensen met verschillende overtuigingen in de samenleving is steeds moeilijker geworden, omdat er niet veel gelegenheden meer zijn waar zij elkaar ontmoeten. Mensen ontmoeten elkaar wel op hun werk, bij bedrijven. Daar is vaak juist ruimte om met elkaar in dialoog te gaan over verschillen en hoe mensen de wereld zien. Werkgevers hebben een rol om die gesprekken in goede banen te leiden en te voorkomen dat mogelijke onderliggende spanningen oplopen. Bij dit soort signalen of andere excessen, vooral in een onveilige sfeer, kan een vertrouwenspersoon een ontzettend belangrijke rol spelen.” Heeft u zelf een vertrouwenspersoon voor uw bedrijf aangesteld? “Wij hebben al jaren een vertrouwenspersoon. Dat is logisch gezien de grootte van ons bedrijf en de diversiteit in onze sector. De schoonmaakbranche kent mensen van verschillende culturen en achtergronden, en er is vaak sprake van een gepercipieerd verschil in rang of status. Klanten kunnen soms dominant gedrag vertonen tegenover schoonmakers. Voor ons is het daarom essentieel dat er iemand is met wie onze mensen dergelijke situaties kunnen bespreken.” Hoe ziet u de toekomst van sociale veiligheid op de werkvloer? “Bedrijven die investeren in een veilige werkomgeving en goed werkgeverschap, zijn de winnaars van de toekomst. Dat gaat verder dan simpelweg voldoen aan wetgeving. Het draait om intrinsieke motivatie om een betere werkplek te creëren. Wetgeving kan ondersteunend zijn, maar moet ondernemers niet overbelasten. Laten we de dialoog aangaan, zorgen voor bewustwording en bedrijven ondersteunen om zelf stappen te zetten. Op die manier bereiken we meer dan met complexe en opgelegde verplichtingen.” Foto Stefan Kemper 21
22 Online Touch Home