LVV 25 JAAR 'Wat grensoverschrijdend is, verschilt per generatie' en hebben de beslissingskracht om verandering door te voeren. Zoals we vrouwen niet moeten aanspreken op het feit dat ze vaker melding maken van seksueel wangedrag, maar mannen moeten aanspreken op hun gedrag, zo moeten we de jongere generaties niet verantwoordelijk maken voor cultuurverandering. Dat begint aan de top.” Toch blijkt het voor veel oudere generaties moeilijk om gewoontes los te laten. “We zitten in een tijd waarin de generatiekloof zo groot is omdat de generaties die nu de scepter zwaaien, niet de noodzaak voelen om te veranderen. Ze zitten op comfortabele posities. Veranderen is lastig, behouden is makkelijker.” Jansen wijst op een opvallende paradox. “Wij zijn de generatie die Gen Z heeft opgevoed. Thuis gaan we zacht, mild en begripvol met hen om. We zijn de curlingouders die obstakels voor ze weghalen. Maar zodra ze op de werkvloer komen, verwachten we ineens dat ze zich aanpassen. Dat is een rare tegenstelling.” Diversiteit als sleutel tot succes Een hiërarchische cultuur kan niet zomaar verdwijnen. Jansen noemt een treffend voorbeeld uit de medische wereld: “Een coassistent begon zijn stage en stelde zich netjes voor aan de specialisten. Maar die keken hem alleen maar met een blik van: ‘Je weet toch wel wie ik ben?’ Dat zegt zoveel over hoe diep hiërarchie geworteld zit. Terwijl we ook zouden kunnen denken: wat goed dat hij zichzelf introduceert, ik had dat vroeger niet gedurfd.” Werkelijke verandering vraagt om een diverse top, zegt Jansen. “Als de leiderschapsteams diverser zijn – qua etniciteit, gender, leeftijd en achtergrond – dan vertegenwoordigen ze automatisch een bredere stem. Dat zorgt voor een inclusieve cultuur.” Dit geldt ook voor vertrouwenspersonen. “Het zou mooi zijn als er meer diversiteit is, ook in generatie en achtergrond. Iemand die islamitisch is, kan misschien beter begrijpen wat een islamitische medewerker doormaakt. Vertrouwenspersonen moeten voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht de achtergrond van degene die hulp zoekt.” Leren communiceren in een digitale wereld Door digitalisering zijn we slechter geworden in faceto-face communicatie, merkt Jansen op. “Juist als het gaat om grensoverschrijdend gedrag, zijn mensen bang om het verkeerde te zeggen. Dat is een pijnlijke ontwikkeling, want communicatie wordt steeds belangrijker.” Toch ziet ze ook positieve ontwikkelingen. “Vroeger, als ik van het podium afkwam na een presentatie, zei men: ‘Leuk verhaal.’ Nu zeggen mensen: ‘Waardevol verhaal.’ Dat laat zien dat we bewuster omgaan met onze woorden.” Meer vragen stellen Wat hoopt Jansen dat mensen meenemen uit haar boek? “Ik hoop dat leidinggevenden zich realiseren dat ze niet perfect zijn, dat ze anderen nodig hebben. Dat ze meer vragen stellen, beter luisteren en nieuwsgierig zijn. Twee grote oren in plaats van één grote mond – dát is de sleutel.” Uiteindelijk draait het om de kwaliteit van de interactie. In plaats van te botsen over verschillen, is het tijd om deze juist te benutten. Generaties kunnen elkaar versterken. En dat is precies wat er nodig is in een wereld die vraagt om nieuwe perspectieven en innovatieve oplossingen. Het generatie-effect. Hoe alle generaties samen meer bereiken: van boomer tot zoomer. Auteur Kim Jansen Boom uitgevers paperback: € 27,50 e-book: € 21,95 31
32 Online Touch Home