33

PERFECT SHOWBAND SLUIT AF Voor wie als trouwe Dorpsfeestbezoeker op zondagmiddag of -avond naar de tent toeloopt is van een aantal dingen meer dan gegarandeerd. Naast de Markelose saamhorigheid die duidelijk voelbaar aanwezig is op het feestterrein wordt het muzikale programma van Dorpsfeest Markelo op deze laatste dag, al vele jaren compleet gemaakt met het optreden van de Perfect Showband. Een band die als geen ander weet om te gaan met de wensen van feestend Markelo. Wanneer ‘s middags de optochtwagens nog maar net de Markelose straten uit zijn gereden loopt de tent op het Dorpsfeestplein vol en wordt er ook op de terrassen van de Markelose horeca overuren gedraaid. Naadloos weet de Perfect Showband het middagprogramma over te zetten naar de grote finale op de zondagavond. Na de bekendmaking van de uitslag van de optocht staat de Perfect Showband al weer klaar om geen seconde te verliezen en direct daverend muzikaal van start te gaan met maar een doel; Markelo laten genieten, zingen, dansen en feesten tijdens de grote finale. VEILIGHEID DORPSFEEST IN BELANG VAN IEDEREEN Nadat Jan van der Schoot zeven jaar in de Tentcommissie heeft gezeten, is hij momenteel veiligheidscoördinator van het Dorpsfeest. Jan: “Dit is het eerste jaar dat ik dit ga doen, het is een nieuwe functie waarin ik het bestuur ondersteun bij veiligheidsvraagstukken. De veiligheidscoördinator heeft zowel een rol in de voorbereiding als ook tijdens het Dorpsfeest”. Een van die onderdelen tijdens de voorbereiding is het veiligheidsplan voor het feest. In het veiligheidsplan staan de afspraken en getroffen maatregelen om de veiligheid gedurende het evenement te waarborgen. ‘Het is een heel boekwerk wat je up-to-date moet houden’. “Het veiligheidsplan maakt namelijk onderdeel uit van de vergunningaanvraag. Zonder veiligheidsplan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen door de gemeente”. Ter voorbereiding van het Dorpsfeest bezoekt Jan diverse commissies. “Bijvoorbeeld de Tentcommissie, want uiteindelijk speelt het feest zich grotendeels in de tent af. Dan hebben wij het onder andere over de vluchtroutes,” vertelt Jan. Als veiligheidscoördinator is Jan ook betrokken bij de nieuwe indeling van de tent. Een andere opzet van de tent vraagt qua veiligheid ook een andere benadering. “De grootste uitdaging als veiligheidscoördinator is om tijdens het Dorpsfeest iedereen voor te bereiden op en bewust te maken van de veiligheidsrisico’s bij een Dorpsfeest. Dat doen we onder meer ook door een instructieavond voor de diverse commissieleden, bij de brandweerkazerne. Het gaat dan over wat men moet doen bij een brand of andere calamiteit. Dit vind ik leuk om te doen, omdat ik zelf eerder ook bij de brandweer zat”. Een aantal keren per jaar sluit Jan dan aan bij het overleg met de veiligheidspartners betrokken bij het Dorpsfeest om zaken rondom de festiviteiten te bespreken”. De andere taak speelt zich vooral af tijdens de Dorpsfeestdagen. Deze bestaat ook weer uit diverse onderdelen. Jan: “Dat is vooral kort voor het feest begint, letten op de vooral enigszins materialistische zaken. Maar daarnaast ook het signaleren van gebreken en de verantwoordelijken hierop aanspreken. Dat zou dan kunnen gaan over de aanwezigheid van brandblussers”. Een belangrijke rol ligt ook op de zondag. Het vrijhouden van de aanrijroutes voorafgaand aan de optocht, zodat bij een incident, de hulpverlenende instanties, snel bij een incident kunnen komen. Jan: “Wat ik erg leuk vind aan deze rol is het vele contact met de diverse commissies en natuurlijk de brandweer, ambulance en politie. Nu ik niet meer in de Tentcommissie zit ben ik toch nog op een bepaalde manier bij het feest betrokken. In deze rol ben je ook wat vrijer. Ik hoef niet persé op het terrein te zijn, maar moet natuurlijk wel beschikbaar zijn. Vooral goed bereikbaar zijn is erg belangrijk”. Overigens vult Jan niet alleen de functie als veiligheidscoördinator in, dit wordt op enkele tijdstippen ook gedaan door één van de bestuursleden. Jan: “Ik wil uiteraard ook graag even genieten van het Dorpsfeest en een biertje drinken! En als iedereen na het Dorpsfeest kan zeggen dat ze een fijn, veilig en geslaagd feest hebben gehad, dan is het vanuit mijn rol als veiligheidscoördinator ook geslaagd”. DORPSFEEST MAGAZINE 2019 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication